سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لوله گازی api

لوله گازی api

 لوله گازی API چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله گازی api از مقاوم ترین لوله های مورد استفاده برای انتقال نفت و گاز به صورت روکار و توکار می باشد که مهم ترین ویژگی آن، استحکام و مقاومت بالا در برابر فشار و دما است.

این لوله ها که به لوله های درزدار فولادی نیز شناخته شده هستند، به منظور انتقال مطمئن و قابل اطمینان نفت و گاز از لوله گازی api استفاده می شود.

لوله گازی api برای مصارف خانگی تحت استانداردهای بین المللی API 5L و ملی ISIRI 3574 میباشد همچنین تولیدکنندگان این لوله تحت استانداردهای بسیار سخت گیرانه تر از لوله های گازی یعنی استاندارد ISIRI 3360 مجوز لازم برای جایگزین کردن آن با لوله های بدون درز مانیسمان را کسب کرده اند و از نظر قیمت نیز در سطح مطلوب تری نسبت به لوله های بدون درز قرار گرفته اند.

به منظور انتقال مطمئن و قابل اطمینان نفت و گاز از لوله گازی api استفاده می شود. لوله گازی api برای مصارف خانگی تحت استانداردهای بین المللی API 5L و ملی ISIRI 3574 میباشد همچنین تولیدکنندگان این لوله تحت استانداردهای بسیار سخت گیرانه تر از لوله های گازی یعنی استاندارد ISIRI 3360 مجوز لازم برای جایگزین کردن آن با لوله های بدون درز مانیسمان را کسب کرده اند.

لوله گازی api یا لوله گازی توکار

در خطوط انتقال نفت و گاز مقاومت و استحکام لوله ها اهمیت بسیار زیادی داشته و هر گونه ضعف در آنها منجر به خسارات جانی و مادی زیادی خواهد شد.

به همین دلیل استانداردهای متعددی در طراحی و تولید لوله های گازی مطرح شده است.

انستیتو نفت آمریکا (American Petroleum Institute) استانداردهای متعددی را در این زمینه ارائه داده است که ارتباط مستقیم با افزایش میزان مقاومت لوله های گاز در برابر فشار و دما دارند. 

لوله گازی api یکی از شناخته شده ترین لوله های انتقال می باشد که مطابق با استانداردهای این سازمان طراحی و تولید شده و در گروه لوله های درزدار قرار دارد.

به منظور فراهم ساختن مقاومت بالا در این نوع لوله، از فولادهای کربن منگنز استفاده میشود و می توان از آنها به صورت روکار و توکار استفاده نمود.

از مهم ترین ویژگی های لوله گازی api می توان به درزدار بودن آن اشاره نمود که اصلی ترین تفاوت آن با لوله های مانیسمان نیز محسوب می گردد.

برای تولید لوله گازی ابتدا ورق های فولادی که دارای آلیاژهای متعددی می باشند را به صورت رول و استوانه ای شکل داده و محل اتصال دو لبه آن جوش داده میشود.

روش های جوشکاری که در تولید این لوله مورد استفاده قرار میگریند عبارتند از: جوشکاری ذوبی، پیوسته، مقاومت الکتریکی، قوسی، زیر پودری و جوشکاری دو طرفه.

همان طور که اشاره شد، لوله گازی api را می توان به صورت توکار و روکار استفاده نمود که نوع اول api 5l و برای مصارف روکار از CSA استفاده میشود.

این دو نوع لوله گازی را بر اساس میزان مقاومت و استحکام تسلیم یا ksi جداسازی می کنند و بر همین اساس می توان در محیط های مختلف از آنها استفاده نمود.

درگذشته بدلیل خورندگی بالای گاز و برای دیده شدن نشت احتمالی گاز, لوله های گازی مجوز لازم برای اجرای لوله کشی توکار را نداشته اند و مهندسین برای لوله کشی توکار مجبور به استفاده از لوله های بدون درز مانیسمان بوده اند.

لوله های بدون درز (لوله مانیسمان) به هیچ عنوان مقرون به صرفه نبوده و هزینه زیادی را سازندگان متقبل میشدند که این مشکل با تولید لوله api مرتفع شد.

لوله گازی api - فولادستان

لوله گازی API چه کاربردی در صنعت دارد؟

با توجه به اینکه لوله های گازی api در گروه لوله های درزدار قرار گرفته اند، لذا میزان مقاومت و استحکام آنها در برابر دما و فشار کمتر از مانیسمان می باشد.

در مقابل، لوله های مانیسمان قیمت بالایی دارند و استفاده از آنها در پروژه های عظیم پالایشگاهی مقرون به صرفه نخواهد بود.

به همین دلیل می توان از لوله های درز مستقیم api در محیط هایی که فشار و دمای سیال موجود در لوله یکسان و تقریبا ثابت و قابل کنترل می باشد، کاربرد بیشتری دارد.

از جمله موارد مصرف و کاربرد لوله گازی api می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

  • خطوط انتقال نفت و گاز بین شهری
  • خطوط انتقال گاز در مصارف خانگی
  • خطوط انتقال آب بین شهری

تفاوت لوله گاز API با دیگر لوله های گاز

لوله های گازی درز مستقیم فولادی از چند نظر با سایر انواع لوله متفاوت می باشند که برخی از آنها عبارتند از:

جنس لوله های گازی API

با توجه به اهمیت بسیار زیاد مقاومت و استحکام لوله های api در برابر فشار و دما، لازم است از مواد بسیار مقاوم برای تولید آنها استفاده گردد.

فولاد کربن منگنز به همراه میکروآلیاژها متریال های مورد استفاده در تولید لوله های درزدار می باشد که باعث میشوند چقرمگی و استحکام لوله ها به خوبی تامین گردد.

سایز لوله های گازی

از دیگر تفاوت های لوله های درز مستقیم فولادی با سایر انواع لوله سایز و اندازه آنها می باشد.

یکی از ویژگی های مهم لوله های درز مستقیم Api، ضخامت بالای آنها نسبت به سایر انواع لوله می باشد که تاثیر زیادی بر افزایش مقاومت و استحکام آنها خواهد داشت.

لازم به ذکر است که ضخامت لوله های api برابر با ضخامت لوله های بدون درز دره 40 می باشد.

این نوع لوله در سایزهای 1.2 تا 6 اینچ در برندهای داخلی و خارجی تولید میشوند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

وزن لوله های گازی

وزن لوله های درزادار api نسبت به سایر انواع لوله تقریبا بیشتر می باشد که دلیل اصلی آن ضخامت زیاد این لوله است.

بر اساس رابطه محاسبه وزن لوله ها و تاثیر بسیار زیاد قطر داخلی و خارجی و میزان ضخامت آنها بر این فاکتور، به همین دلیل وزن لوله API تقریبا سنگین تر می باشد.

وزن این لوله با توجه به سایز و طول محاسبه می گردد.

جدول وزن و ضخامت لوله گازی api


قطر لوله قطر  اسمی قطرخارجی ضخامت وزن وزن
عرف دربازار (inch) (mm) (mm) (Kg/m) (6m/Kg)
 2 1.2″ 21.3 2.8 1.28 7.68
2.5 3.4″ 26.7 2.9 1.7 10.2
3 1″ 33.7 3.4 2.51 15.06
4 1/1.4″ 42.2 3.6 3.43 20.58
5 1/1.2″ 48.3 3.7 4.07 24.42
6 2 60.3 3.6 5.03 30.18
7 2/1.2 73.00 3.6 16/6 36.96
8 3 88.9 4.00 8.37 50.22
10 4 114.3 4.4 11.62 69.72
12 5 141.3 4.8 16.16 96.96
15   6 168.3 4.8 19.35 116.1

بهترین لوله گازی API در کجا تولید میشود؟

لوله های گازی API کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف داشته و بیشترین کاربرد آنها در پالایشگاه ها نفت و گاز است.

علاوه براین، در مصارف خانگی نیز کاربرد زیادی داشته و به همین دلیل است که در ایران مصارف بالایی برای لوله API وجود دارد.

تقاضای زیاد برای این لوله در نهایت باعث شده است تا برندهای داخلی بسیار شناخته شده نسبت به طراحی و تولید آن اقدام کنند که از بهترین آنها می توان به لوله سپاهان و سپنتا اشاره نمود.

برند سپاهان در تولید لوله های روکار و توکار تحت استانداردهای API 5L و ISRI 3574 به جایگاه بسیار مطلوبی دست پیدا کرده است

و لوله api را در سایز های (1.2″) و (3.4″) و (1″) و (1/1.4″) و (1/1.2″) و (2″) و (3″) -اینچی و وزنی در حدود 7/5(هفت و نیم) تا 32/5 (سی و دو و نیم) تولید و با برند لوله مانیسگاز به مشتریان عرضه میکنند.

لوله گازی API سپنتا از دیگر نمونه های بسیار کاربردی تولید شده برندهای داخلی می باشد که در هر دو نوع روکار و توکار تولید شده و دارای طول 6 متر می باشند.

قیمت لوله گازی API

قیمت لوله گازی api بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین میشود که از مهم ترین آنها می توان به برند تولید کننده، وزن و طول و سایز و نوع لوله (روکار و توکار) اشاره نمود.

با توجه به نوسانات بازار و تغییر مداوم قیمت فولاد و سایر آلیاژها پیشنهاد می کنیم برای استعلام قیمت لوله گازی API با گروه فولادستان در ارتباط باشید.