سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نماشویی ساختمان

نماشویی ساختمان از جمله کارهایی است که در گذشته از اهمیت کمتری برخوردار بود اما امروزه با توجه به ضرورت این موضوع بیشتر به آن پرداخته میشود. هنگامی که صحبت از نماشویی ساختمان میشود ممکن است با واکنش های مختلفی روبرو شوید، ممکن است از نظر عده ای این کار بیهوده باشد و دلیلی برای انجام دادن آن نداشته باشند اما از نظر بسیاری از افراد این کار در زیبایی ساختمان بسیار تاثیر گذار باشد. اگر شما جزو دسته ی دوم هستید و قصد انجام این کار را دارید تا پایان مطلب را مطالعه کنید زیرا قصد داریم دلیل اهمیت این موضوع و روش های انجام آن را به شما بگوییم.

نماشویی ساختمان

دلایل شستشوی نمای ساختمان

اجازه دهید با ذکر یک مثال ضرورت نماشویی ساختمان را توضیح دهیم. تصور کنید لباسی که بر تن دارید کثیف و لک شده باشد آیا اگر آن را نشویید زیبایی لباس به چشم می آید؟ آیا چرک مرده شدن لباس به بافت آن آسیب نمی رساند؟ قطعا پس از مقایسه ی لباس تن و نمای ساختمان شما نیز به اهمیت شستشوی نمای ساختمان پی میبرید.

اولین و مهم ترین دلیل برای انجام نما شویی ساختمان حفظ زیبایی ساختمان است، ساختمان های تمیز در مقایسه با ساختمان های کثیف جلوه و جذابیت بیشتری دارند.

دومین دلیلی که در مورد اهمیت نماشویی ساختمان میتوان عنوان کرد نگهداری بهتر از ساختمان و تعمیر آن است. برای درک بهتر این موضوع ساختمانی را در نظر بگیرید که پوشیده از دوده، لک و آلودگی است، آیا میتوانید قسمت های تخریب شده ساختمان را به راحتی ببینید؟ خیر زیرا قسمت های تخریب شده و ایرادات نمای ساختمان زیر انبوهی از آلودگی مدفون شده اند و نمی توان به موقع برای تعمیر آن ها اقدام کرد.

پس از نماشویی ساختمان به راحتی قسمت های تخریب شده و خرابی های احتمالی قابل مشاهده هستند.

دلیل سوم را میتوان از بین بردن آلودگی های مخرب دانست. ساختمان ها دائما در معرض آلودگی و فرسایش با اکسیدهای نیتروژن و گوگرد و باران های اسیدی هستند و باید این آلودگی ها را با نماشویی اصولی ساختمان حذف کرد.

البته باید این نکته را نیز بگوییم که نمی توان گفت که همه ی ساختمان ها به یک اندازه به شستشوی نما احتیاج دارند و میتوان با توجه موقعیت جغرافیایی و وضعیت آب و هوایی منطقه و نوع سنگ نما شستشوی نمای ساختمان را انجام داد.

آنچه بر شستشوی نمای ساختمان تاثیر میگذارد

قبل از شستشوی ساختمان بهتر است به نکاتی که در ادامه به شما میگوییم دقت کنید.

  • معمولا شستشوی نمای مغازه ها، مراکز تجاری و یا مراکز فروش به دلیل مراجعه ی بیشتر افراد نسبت به ساختمان های مسکونی بیشتر انجام میشود.
  • همچنین شستشوی ساختمان ها بستگی به میزان آلودگی شهر نیز دارد، برای مثال ساختمان های کلان شهرهایی مثل تهران به دلیل آلودگی بیش از حد هوا نیاز به شستشوی مکرر و با روش های پیشرفته دارند اما در شهرهای کوچک ساختمان ها نیاز به شستشوی کمتری دارند.
  • ممکن است به شستشوی همه ی نمای ساختمان احتیاج نباشد و تنها شستشوی قسمتی از ساختمان ها مثل پیاده رو کفایت کند. معمولا نماشویی ساختمان های مرتفع مثل آسمان خراش ها تا آن جایی انجام میگیرد که دیده میشود، این ساختمان ها را معمولا تا طبقه ششم میشویند زیرا طبقات بالاتر با چشم دیده نمی شوند.
  • ساختمان های مناطق مرطوب به شستشوی بیشتری نیاز دارند زیرا رطوبت باعث جذب آلودگی ها و گازهای موجود در هوا یا نمک های محلول در آب باران میشود و شستشوی ساختمان های مناطق مرطوب باعث افزایش عمر آن ها میشود.

روش های نماشویی ساختمان

روش های نماشویی ساختمان متفاوت از هم هستند و برای هر ساختمان باید روش درست و اصولی را انتخاب کنید، در غیر این صورت ممکن است به جای تمیز شدن ظاهر ساختمان، نمای ساختمان آسیب ببیند.

برای مثال نمی توان ساختمان با نمای سنگی را با همان روشی شست که نمای آجری را میشویند.

به عنوان مهم ترین نکته در نماشویی ساختمان باید بگوییم که یک قانون کلی وجود دارد که بهتر است ملایم ترین شستشو را برای نماشویی ساختمان در نظر گرفت.

 

نوع آلودگی نیز بر روش نماشویی ساختمان موثر است، در ادامه به انواع روش های شستشو اشاره میکنیم:

نماشویی به کمک آب: یکی از روش های ایمن و کم خطر نماشویی به کمک آب است که خود شامل 3 نوع است: شستشو با فشار آب، شستشو به کمک خیساندن و شستشو با بخار آب.

برای ساختمان هایی که نمای آن ها با گرد و غبار و دوده آلوده شده است بهترین روش شستشو با آب است. البته گاهی نیز لازم است برای اثر بخشی بهتر این روش به آب، مواد شوینده ی ارگانیک غیر یونی اضافه شود.

نماشویی با کمک خیساندن معمولا برای قسمت هایی انجام میشود که در معرض بارش باران نیستند و این روش به پاک شدن آلودگی ها و دوده های سنگین کمک میکند. معمولا برای ساختمان هایی قدیمی که شستشوی آن ها باید به آهستگی صورت پذیرد از روش خیساندن استفاده میکنند، این نوع شستشو ممکن است چندین هفته زمان ببرد.

روش شستشو با فشار آب اگر چه چندان معمول نیست اما برای نماهای حساس مورد استفاده قرار میگیرد.

نماشویی با مواد شیمیایی:

از مزیت های این روش این است که علاوه بر پاک کردن گرد و غبار و دوده، میتوان گرافیتی های روی دیوار، زنگ زدگی و رنگ های قدیمی را نیز تمیز کرد. قبل از شستشو باید سطح نما را به خوبی خیس کرد و سپس از شوینده استفاده کرد.

شوینده های قلیایی برای نماشویی ساختمان هایی که مصالح به کار رفته در آن ها از جنس سنگ آهک، گرانیت جلا یافته، سنگ مرمر و ماسه سنگ گچی است، مناسب است.

به کمک شوینده های اسیدی نیز میتوان ساختمان های با سنگ نما، آجر نما، نمای گرانیتی، نمای بتنی و نمای ماسه سنگ را شستشو داد.

نماشویی با تراشیدن: در این روش با تراشیدن و سابیدن سطح نما، آلودگی ها را از روی آن حذف میکنند، گفتنی است این روش زیاد توصیه نمی شود زیرا این تراش ممکن است به نمای ساختمان آسیب وارد کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت worksafety-pazirik.com مراجعه کنید.