سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گاز رومیزی

اجاق گاز رومیزی آشپزخانه

گاز رومیزی چیست؟

 

گاز رومیزی یا صفحه ای مدت کوتاهی است که استفاده از آن در منازل متداول شده است و به میزان گاز های فر دار شناخته شده و معمول نیست. آیا تا به حال دقت کرده‌اید که پیشرفت تکنولوژی با کوچک‌ شدن تجهیزات رابطه ای مستقیم دارد؟! تجهیزات خانگی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشند. یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی در منزل اجاق گاز است که این روزها از نوع گاز رومیزی در بین مردم رواج بسیار زیادی دارد و به تازگی استقبال از این نوع اجاق گاز ها رو به افزایش گذاشته و با توجه به افزایش تقاضاها، تولید یا وارداتشان وارد فاز جدیدی شده است.

اجاق گاز اصلی ترین و مهم ترین جزء یک آشپزخانه به حساب می آید. با پیشرفت تکنولوژی و عوض شدن سبک زندگی ها این نیاز ایجاد می شود تا تغییری در ظاهر و اجزای تشکیل دهنده این محصول را شاهد باشیم. اجاق گاز رومیزی یا صفحه ای و یا توکار از متنوع ترین و پرکاربرد ترین انواع اجاق گازهاست که با توجه به مدل و رنگ کابینت ها و دیگر اجزای آشپزخانه انتخاب می شود.

 

گاز رومیزی یا صفحه‌ای، پدیده ای بزرگ در تجهیزات آشپزخانه ها هستند. این گازهای رومیزی هم از نظر ظاهر و هم از نظر تکنولوژی و هم ابعاد گاز رومیزی، بسیار موفق‌تر و کارآمدتر از مدل‌های قدیمی عمل کرده‌اند. میزان نوآوری و تنوع در طراحی و ساخت اجاق رومیزی نیز در حال افزایش است. به دلیل تنوع بسیار زیاد گاز رومیزی موجود در بازار لازم است قبل از خرید گاز رومیزی اطلاعات کافی درباره‌ی برندها، توان حرارتی و کیفیت گاز رومیزی بدست بیاورید. این مطلب راهنمایی خوب جهت خرید گاز رومیزی خواهد بود. همچنین در اینجا می خواهیم به چند نکته مهم درباره ی نگه داری و استفاده ی بهینه از انواع گازهای رومیزی و تعمیرات آن ها بپردازیم

 

مزایای اجاق گاز رومیزی

 

آشپزخانه بخش بسیار پویا و  مهم فضای خانه بشمار می آید. بیشتر مردم زمان زیادی را برای آماده کردن وعده های غذایی مناسب برای اعضای خانواده در آن سپری میکنند که فضای آشپزخانه می تواند برای خیلی از خانواده ها مکانی برای صرف وعده های غذایی باشد.به همین دلیل این فضا یکی از مهمترین بخش های خانه می باشد و اینکه چگونه آن را طراحی کنیم بسیار اهمیت دارد. یکی از پر اهمیت ترین و پرکاربردترین وسایل آشپزخانه، اجاق گاز است که بیشترین و مهم ترین زمان پخت و پز در کنار این وسیله انجام می گیرد. اجاق گازهای رومیزی از جهت طراحی دکوراسیون می توانند جلوه ای خاص و به فضای آشپزخانه ببخشند.

 

البته پیش از آن که به ظاهر بپردازیم، باید مهم ترین مزیت اجاق گاز رومیزی را ذکر کنیم. در دوران حاضر خصوصا در انبوه سازی شهرهای شلوغ از جمله پایتخت، فضای کافی برای وسایل حجیم وجود ندارد. در این شرایط تلاش می شود وسایلی با حداقل حجم و نیاز به اشغال فضا تهیه شود. این مسئله خصوصا در آشپزخانه اهمیت ویژه ای می یابد زیرا این بخش از خانه معمولا محلی برای وسایل کاربردی است که خرید و حفظشان اجتناب ناپذیر است. تهیه ی گاز رومیزی به جای نوع فر دار می تواند یک راهکار خوب برای این مسئله باشد.

از دیگر مزایای گاز رومیزی خالی بودن فضای زیر آن برای استفاده به عنوان کابینت و کشو است که می توان وسایل بی شماری را در آن جای داد و نهایت استفاده از فضای آشپزخانه را داشت.

 

 

 

گاز رومیزی 02 سایت یراق نما

در خرید اجاف گاز رومیزی به چه مواردی دقت کنیم؟

 

گاز رومیزی در انواع مختلف، جنس های متفاوت، ابعاد متفاوت و شکل های متنوع ساخته می شوند. می توان انواع آنها از نظر سیستم های بکار رفته و سوخت مصرفی به دو نوع برقی و گازی تقسیم می شود که خریداران در هنگام سفارش و خرید لازم است به آن توجه کنند. در کشور ایران به دلیل اینکه گاز شهری ارزان تر از برق می باشد،  به همین دلیل نوع گازی اجاق گاز رومیزی بسیار مورد استقبال است اما در بسیاری از کشورهای دیگر قضیه دقیقا عکس این است و به علت گران بودن گاز، از مدل برقی اجاق گاز ها استفاده می شود.

رویه ی گاز

سطح رویه ی گاز رومیزی نیز از جنس های مختلف مانند شیشه، استیل، شیشه-استیل، آلومینیوم، سرامیک، لعابی و مانند این ها ساخته می شود که هم ظواهر مختلف و هم ویژگی های گوناگون برای گاز رومیزی ایجاد می کنند. در انتخاب جنس، در کنار ظاهر توجه به کیفیت، دوام و کارایی آن نیز لازم و مهم است. همچنین توجه به شکل گاز رومیزی را فراموش نکنید. گاز رومیزی در کنار شکل رایج چهارگوش (مربع یا مستطیل) به اشکال دیگری شامل چند ضلعی، دایره و بیضی نیز طراحی و ساخته می شود. چنانچه فضا و شرایط لازم برای کار گذاشتن آن ها داشته باشید، تهیه ی اجاق گاز رومیزی با شکلی تازه و بدیع می تواند آشپزخانه ی شما را زیباتر سازد و زندگی را از یکنواختی در آورد.

روکار یا تو کار بودن اجاق گاز نیز بسته به محل استفاده اهمیت دارد. در ادامه به معرفی انواع آن ها می پردازیم.

 

 

اجاق رومیزی

 

 

این مدل اجاق گازها همان‌طور که از نام آنها پیداست برای تولید حرارت از انرژی الکتریکی استفاده می کنند و نیازی به اتصال گاز شهری ندارند. در این مدل‌ها شعله ی مستقیمی وجود ندارد و حرارت از طریق المنت های موجود در صفحه به ظرف غذا انتقال پیدا می‌کند. این موضوع باعث ایمنی بیشتر در اجاق گاز برقی نسبت به مدل گازی می‌شود. بسیاری از مردم از طرفداران طراحی و راحتی اجاق گازهای صفحه ای برقی هستند. هرچند باید به این نکته توجه کنید که گازهای برقی نسبت به مدل‌های گازی برای گرم شدن به کمی زمان احتیاج دارند. این اجاق ها در ایران خصوصا در منازل عموما کاربردی ندارند زیرا این انرژی گران قیمت تر از گاز تمام می شود. اما در برخی از نقاط همانند سکوهای نفتی که امکان استفاده از اجاق گاز رومیزی وجود ندارد، می توان از اجاق برقی رومیزی استفاده نمود.

اجاق گاز رومیزی

 برای پخت‌وپز با قدرت بالا و کنترل حرارت، گاز صفحه‌ای گازسوز می تواند بهترین انتخاب باشد. این مدل‌ گاز رومیزی حتی برای سرآشپزهای حرفه‌ای خانگی نیز کاملا مناسب می باشند. زیرا با این مدل گازهای رومیزی می توان به راحتی درجه ی حرارت را سریع کنترل نمود. 

این محصول با تنوع بسیاری که دارد در کشور ما بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که این مدل با اتصال به گاز شهری کار می‌کند و گاز شهری در کشور ما ارزان تر از سوخت های دیگر است و برای وسایلی مانند اجاق پخت و پز که مورد استفاده ی روزمره است، به صرفه تر و مناسب تر خواهد بود و پرکاربردترین مدل گاز رومیزی در کشور همین نوع گازسوز است.

هم اجاق گاز رومیزی و هم اجاق های برقی را می توان با صفحاتی از جنس های گوناگون تولید نمود. از جمله جنس های تولید شده می توان به اجاق گاز با صفحات استیل شیشه، اجاق گاز تمام شیشه، تمام استیل و موارد دیگر اشاره نمود. انتخاب کردن جنس این صفحات با توجه به کاربرد آنها و سلیقه ی مشتریان ارتباط خواهد داشت.

گاز رومیزی استیل

 این اجاق گازها از سری اجاق های گاز رومیزی توکار پر تقاضا هستند. فلز استیل دارای مقاومت بالایی است و می توان به عمر آن تا سالیان سال اعتماد کرد. این صفحات گازی در دو نوع آجدار و صاف تولید شده اند که نوع آجدارشان به مرور با کاهش تقاضا مواجه و در نتیجه تولید آن نیز کاهش چشمگیری داشته است. علت این کاهش تقاضا دشواری تمیز کردن سطح آج دار است که بهداشت محیط پخت و پز را با مشکل مواجه می کند.

اجاق گاز رومیزی استیل با سطح صاف نوعی است که بیشتر خریداری می شود اما باید توجه داشت این نوع بیشتر در معرض خش برداشتن است پس بهتر است در شست و شوی آن ها از دستمال نرم استفاده شود. اجاق گاز رومیزی استیل در بین برندهای خارجی و داخلی دارای مدل های متنوعی می باشند اما از آنجا که طرح های داخلی قابل رقابت با طرح های خارجی می باشند و البته از لحاظ قیمت بسیار مناسب تر هستند ما به شما انواع برندهای داخلی را پیشنهاد می دهیم.

اجاق گاز رومیزی شیشه ای

گاز رومیزی شیشه ای  بسیار متنوع از جنبه ی طراحی و تولید می باشد به همین دلیل توانسته متقاضیان بسیار زیادی را بخاطر تنوع در طراحی و زیبایی داشته باشد. شیشه هایی که در تولید این نوع اجاق گاز استفاده می شوند مقاومت بالایی دارند و نشکن می باشند چرا که توان بالایی در تحمل حرارت تولید شده دارند ک این خصوصیت در کنار طراحی منحصر به فرد کیفیت و کارایی این نوع اجاق گاز را نیز تضمین می کند. از آنجایی که سطح شیشه ها صاف و صیقلی می باشد لذا تمیز کردن این نوع اجاق گاز به مراتب آسان تر از انواع دیگر اجاق گازها می باشد؛ زیرا چسبندگی موادغذایی بر روی شیشه بسیار کم تر از سایر جنس های دیگر آن می باشد. نمونه ی خارجی گاز رومیزی شیشه ای از بهترین اجاق گاز رومیزی خارجی در برندهای مختلف وجود دارد اما با توجه به توانمندیهای برندهای داخل و طراحی های خاص و ویژه توانستیم در این عرصه با برندهای خارجی رقابت کنیم. 

اجاق گاز روکار یا توکار

گاز رومیزی روکار محصولی به تمام معنا رومیزی است؛ یعنی اندازه گاز رومیزی طوری طراحی شده است که می توان آن را همانند انواع اشیاء جا به جا کرد و از نقطه ای به نقطه ی دیگر و حتی روی زمین قرار داد. این مدل از اجاق گاز رومیزی از ایام قدیم تولید می شده و کاربرد داشته است. شاید بیشتر بتوانیم آن ها را در محل های کار ببینیم که از اجاق گاز رومیزی تنها برای تهیه ی چای و گم کردن غذا استفاده می شود و قابلیت جابه جایی آن استفاده اش در محیط های کار را آسان می نماید. نمون های مدرن از این نوع اجاق گازهای رومیزی نیز تولید می شوند که در آن ها معمولا پیچ کنترل شعله به سبک گازهای قدیم یا گاز های فردار در جلوی اجاق قرار گرفته است.

لازم به توضیح است اجاق گازهای رومیزی یا صفحه ای توکار که در دکوراسیون فضای مدرن و امروزی منازل استفاده می شوند، قابلیت جا به جایی نخواهد داشت. بدیهی است که در فضای آشپزخانه ی منازل مسکونی با دکوراسیون طراحی شده، اصلا دیگر نیازی هم به اینگونه جا به جایی نیست بلکه نیاز به ثبات وسیله در محل بیشتر وجود دارد. انواع اجاق گاز رومیزی توکار در هر جای محیط آشپزخانه اعم از کنار دیوار یا پیشخوان جلویی قابل کارگذاشتن است و محل آن در درجه ی اول بستگی به شرایط منزل و نحوه ی گازکشی و در درجه ی بعدی به سلیقه ی صاحب خانه بستگی خواهد داشت.

 

 

اجاق گاز رومیزی دارای فر

 

با توجه به تنوع بسیار زیاد در اجاق گازهای رومیزی، برخی از انواع آنها دارای قسمت گریل و فر کلوچه پزی در سایزهای  کوچک هستند. این قسمت ها نیز به گونه ای طراحی می شوند که کمترین فضا ممکن را اشغال نمایند. در حقیقت کاربرد یک فر با حجم زیاد در گازهای فردار قدیمی بیشتر جنبه ی حفظ ارتفاع گاز و استفاده به عنوان میز را دارد که با نوآوری در طراحی گاز ها و فرهای جدید دیگر نیازی به اشغال چنین فضایی برای فر نخواهد بود.

انتخاب گاز رومیزی مناسب

در  مجموع انتخاب یک گاز رومیزی مناسب از هر نوع، جنس یا شکلی که باشد می بایست با توجه به کارایی، فضای موجود، شرایط نصب و همچنین سلیقه ی افراد استفاده کننده صورت بگیرد. سایت پیش روی شما همراه با پشتیبانی بیست و چهار ساعته، آماده ی فروش و ارسال انواع گازهای رومیزی در مدل ها و شکل های گوناگون برای مشتریان محترم می باشد. مشتریان محترم با مراجعه به بخش های مربوط به انتخاب محصول می توانند نمونه ی گاز رومیزی مورد نظر خود را با توجه به تمام اطلاعات و مشخصات دقیق ثبت شده در کنار هر محصول با تصویر آن مشاهده و سفارش خود را از طریق سایت یراق نما ثبت نمایند. یراق نما مرکز فروش گاز رومیزی و همچنین محصولات مشابه دیگر از جمله سینک ظرفشویی  نیز می باشد که می توانید متناسب با محصول خود به آسان ترین شکل ممکن و در کمترین زمان سفارش داده و درب منزل خود دریافت نمایید.

برای این که بهترین گاز رومیزی را خریداری نمایید نیاز است تا نکات بسیاری را بدانید اما بهتر است قبل از آن به مزیت های استفاده از اجاق گاز رومیزی بپردازیم.
– همانطور که قبلا اشاره کردیم اجاق گاز رومیزی نیاز به فضای زیادی ندارد و شما از بابت جای گیری اجاق گاز در آشپرخانه نگرانی نخواهید داشت.
– اجاق گاز رومیزی تنوع بسیار بالایی دارد و شما می توانید با توجه به سلیقه آن بهترین گاز رومیزی را برای آشپزخانه خود خریداری نمایید.

ویژگی های بهترین گاز رومیزی

برای این که بهترین گاز رومیزی را خریداری کنید باید به چند نکته توجه کنید:

سایز:

سایز محصولی که انتخاب می کنید بسیار مهم است و باید ببینید که آشپزخانه شما ظرفیت جای گیری چه سایز از محصولات را دارد. معمولا گازهای صفحه ای دارای عرض 76 یا 91 سانتی متر هستند.

انرژی و سوخت مصرفی:

المنت های الکتریکی گرمایش سریع تری نسبت به سایر مدل ها دارند.در هنگام انتخاب بهترین گاز رومیزی بهتر است به سوخت مصرفی خود نیز توجه داشته باشید و یکی از گازهای برقی و یا گازی را با توجه نوع سوخت خود انتخاب کنید.

جنس بدنه:

برای این که بهترین گاز رومیزی را خریداری کنید حتما به جنس آن توجه کنید که از استیل ضدخش و ضد لک و یا شیشه نشکن و مقاوم به حرارت ساخته شده باشد.

ویژگی های هوشمند:

برای انتخاب بهترین گاز رومیزی می توانید به قابلیت های هوشمند آن نیز توجه کنید. مسلما هر چه هوشمندتر باشد کارایی آن نیز بیشتر خواهد بود البته به طبع قیمت آن نیز نسبت به سایر مدل ها بالاتر خواهد بود.

قفل کودک:

یکی از مورد توجه ترین ویژگی ها در انتخاب بهترین گاز رومیزی، قابلیت قفل کودک است که خانم های خانه دار بیشتر به دنبال این قابلیت هستند تا بتوانند ولوم های گاز را غیرفعال نمایند و مشکلی پیش نیاید.

ایمنی:

برای این که بهترین گاز رومیزی را خریداری کنید، ایمنی آن را مورد ارزیابی قرار دهید. مسلما ایمنی یک اجاق گاز مسئله بسیار مهمی است چرا که شما روزانه با آن سرو کار خواهید داشت.

برند:

این که چه برندی بهترین گاز رومیزی را تولید و عرضه می کند همواره سوال بسیاری از مشتریان است. برای این که بهترین گاز رومیزی را خریداری کنید، به ویژگی های محصولات و نیاز های خود توجه کنید. برخی از برندهایی که بهترین گاز رومیزی را تولید می کنند می توان به استیل البرز، آریستون، اخوان، کن، لتو و بیمکث اشاره کرد که تنوع بالایی در محصولات دارند.

 

نکاتی درباره ی نگهداری گاز رومیزی استیل

در اولین قدم برای بهینه استفاده کردن از گاز رومیزی باید در نظر داشت تا از استفاده مستقیم از موادی مانند زغال و اسپند بر روی شعله های گاز جدا خودداری کنیم زیرا این کار سبب می شود تا منافذ غیرقابل دسترسی گاز دچار جرم گرفتگی شود و این امر باعث افزایش تخریب هرچه سریع تر گاز رومیزی می گردد. به هیچ عنوان برای شست و شوی گاز صفحه ای از آب با فشار زیاد و حجم بالا استفاده نشود. این کار سبب می شود تا آب به قطعات رویی و زیرین گاز رومیزی نفوذ کرده و اتصالی قطعات برقی و استهلاک اجزای آن را به دنبال داشته باشد. برای تمیز کردن صفحه ی گاز بهتر است از مواد خمیری خیس و کرمی استفاده شود.

گاز رومیزی 01 سایت یراق نما

 

برای از بین بردن خط و خش بر روی صفحه ی استیل گاز رومیزی کافیست تا مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کنیم و بر روی قسمت هایی از اجاق گاز بمالیم سپس با یه دستمال نرم آن را تمیز نماییم و با یک پد مناسب روی آن را پولیش نماییم.  تمیز نگه داشتن شعله پخش کن ها هم اثر زیادی در طول عمر گاز رومیزی دارند. سینی و یا صفحه ی استیل گاز را تمیز نگه دارید تا حرارت حداکثر انعکاس یابد. وجود سینی کثیف و سیاه گرمای زیادی را جذب می کند. متناسب بودن سطح ظرف با سطح شعله ای که استفاده می شود در مصرف بهینه گاز تاثیر زیادی دارد. به منظور پاک کردن بهتر گاز به محض سرد شدن گاز بهتر است این عمل را انجام دهیم.

نکاتی درباره ی نگه داری گاز رومیزی شیشه ای و گاز رومیزی برقی

اولین و مهم ترین نکته در نگه داری از صفحه گاز شیشه ای و صفحه گاز برقی این است که از قرار دادن قابلمه سنگین بر روی آن باید جدا خودداری نمود زیرا این کار سبب شکستن شیشه ی گاز رومیزی می شود و خسارات جدی را به دنبال دارد. به منظور ازدیاد شعله ها از دستکاری ژیگلورها ( قطعه ای که در خروجی فنجان ها قرار دارد) جدا پرهیز شود زیرا سبب شکستن شیشه های گاز رومیزی می شود. در گاز های رومیزی شیشه ای فقط از شیشه شور به منظور پاک کننده استفاده شود. استفاده از دیگر مواد توصیه نشده می تواند اثرات شیمیایی و ظاهری را به دنبال داشته باشد. در اجاق گاز رومیزی برقی با خاموش کردن شعله چند دقیقه پیش از اتمام اشپزی این امکان فراهم می شود تا از حرارت باقی مانده در المنت حداکثر استفاده به عمل آید. هرگز ماهیتابه را بر روی المنت ها به جلو و عقب حرکت ندهید زیرا باعث به وجود آوردن خط و خش بر روی صفحه ی شیشه ای گاز رومیزی می شود. حتی الامکان از قابلمه ها و ظروف کف صاف استفاده شود. از قرار دادن این گاز در کنار سینک ظرفشویی بپرهیزید.

به طور کلی عموما شیشه ی گاز رومیزی به 5 دلیل می شکند: پرت شدن لوازم روی سطح گاز، وزن زیاد قابلمه ها، عدم نصب صحیح، عدم نظافت صحیح، حرارت برگشتی قابلمه یا تابه بر روی صفحه گاز. برای پرهیز از شکسته شدن شیشه ی گاز از همزمان قرار دادن چند قابلمه بروی گاز رومیزی شیشه خودداری کنید. از هر شعله بر حسب حجم شعله ی خروجی از آن استفاده شود.

 

گاز رومیزی 03 سایت یراق نما

 

نکاتی درباره ی تعمیرات و اشکالات متداول گاز رومیزی

در هنگام تعمیرات انواع گاز رومیزی باید قبل از هر اقدامی شیر گاز ورودی به گاز را در حالت بسته قرار داد. تعمیرات گاز های صفحه ای به دو دسته ی جزئی و کلی تقسیم می شود. دسته ی جزئی، تعمیرات بدون باز کردن صفحه ی گاز انجام می شود گاهی حتی نیازی به تعویض قطعه ی خاصی هم در گاز صفحه ای نیست و فقط با تمیزکاری ژیگلور، سمباده زنی، تعویض شیلنگ و بست اتصالات به انجام می رسد.

در تعمیرات کلی احتیاج به سرویس کار است و شامل تعمیر و تعویض قطعات داخلی گاز است و گاهی نیاز است به تعمیرگاه مرکزی انتقال یابد.

از اشکالات متداولی که در خصوص گاز رومیزی مطرح می شود، اشکالات مربوط به فندک الکتریکی گاز است که گاهی به درستی کار نمی کند و برای حل این مشکل باید فضای بین شعله و فندک را مورد بررسی قرار داد. امکان دارد بر روی آن ها جرم باشد یا اجزای شعله به درستی سر جای خود نباشند.

جریان گاز

در صورتی که جریان گاز در گاز رومیزی وجود نداشته باشد یا جریان به صورت غیر طبیعی باشد باید به سراغ شیر میانی رفت و جریان گاز را از آنجا بررسی کرد یا شاید کپسولLPG تمام شده باشد که باید اقدام به تعویض آن نمود. یکی از عواملی که سبب می شود بعد از روشن شدن گاز، فندک هم چنان جرقه بزند آن است که فندک گاز رومیزی رطوبت و کثیفی به خود جذب کرده و به خشک و تمیز کردن آن باید اقدام نمود. دلیل یکنواخت نبودن شعله ها در اجاق گاز می تواند به این علت باشد که اجزای سر شعله درست سر جای خود قرار نگرفته اند.

اگر پس از رها کردن ولوم اجاق گاز رومیزی شعله خاموش می شود اما زمانی که ولوم را نگه داشته اید شعله روشن می ماند، علت آن می تواند خرابی ترموکوبل باشد زیرا ترموکوبل وظیفه دارد تا از ورود گاز اضافی به شعله جلوگیری کند. در هنگام شکستن شیشه ی گاز، باید تعویض آن در تعمیرگاه یا در کارخانه انجام شود زیرا ممکن است تعویض شیشه ی گاز رومیزی توسط مشتری در محیط مسکونی صدمات و خساراتی را به بار آورد.

پایان

در این مطلب تلاش شد اصلی ترین نکات در خصوص استفاده بهینه از اجاق گاز رومیزی در اختیار مصرف کنندگان گرامی قرار گیرد. با رعایت نکاتی که با زبانی ساده در این باره بیان شد، می توانید از گاز صفحه ای خود مراقبت بهتری به عمل آورید و ایرادات احتمالی را در اسرع وقت شناسایی و برطرف نمایید. یراق نما راهنمای شما در مراحل خرید و نصب اجاق گاز رومیزی خواهد بود.