سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هواساز صنعتی

به طور کلی هواساز از جمله دستگاه هایی هستند که به منظور تأمین هوای سالم و ایده آل مورد استفاده قرار می گیرند. هواساز صنعتی با تنظیم دما و همراه با اکسیژن کافی هوای مطلوبی را فراهم می کند. از هواساز ها می توان در نیاز به گرمایش و سرمایش فضا استفاده کرد. هواساز ها از انواع گوناگونی برخوردارند که می توان به هواساز های هایژنیک، هواساز صنعتی، هواساز های آپارتمانی یا خانگی و ... اشاره داشت. در این بخش قصد داریم به طور اختصاصی در رابطه با انواع هواسازهای صنعتی آشنا شویم.

اجزا و بخش های تشکیل دهنده هواساز صنعتی

اجزا هواساز صنعتی به شرح ذیل می باشند

  1. محفظه نگهدارنده فن
  2. کانال اختلاط هوای برگشتی و هوای تازه
  3. لرز گیر دستگاه
  4. کانال تغذیه هواساز
  5. کویل های سرمایش و گرمایش

بخش های اصلی و مهم در هواساز صنعتی، به شرح زیر می باشند

  1. فن، الکتروموتور: یکی از اصلی ترین بخش های هواساز ها فن ها هستند که در کنار بخش مکش هوای مطبوع را به تمامی فضاهای مختلف انتقال می دهد.
  2. محفظه مکش اولیه : در قسمتی که هوای ورودی برای تبدیل شدن به هوای تازه وارد دستگاه می شود. به یک مکش نیازمند است. این بخش از هواساز صنعتی شامل یک بدنه و یک عدد اروفیس می باشد.
  3. کویل سرمایشی: این کویل ها با اتصال به چیلر ها در فصول گرم سال، موجب سرد شدن فضا می شوند. با گردش اب چیلر در درون کویل سرمایشی دما هوا پایین می اید. و در نتیجه موجب خنک شدن فضا می شود.
  4. کویل گرمایشی: این کویل ها با اتصال به دیگ های بخار ( بویلر) در فصول سرد سال، موجب گرم شدن فضا می شوند. اب گرم موجود در دیگ های بخار توسط کویل های گرمایشی با هوای ورودی برخورد پیدا می کنند. و موجب گرم شدن فضا می شوند.
  5. فلیتراسیون: این بخش شامل یک فیلتر فلزی، فلیتر کیسه ای، هپا و اولپا می باشد. که با توجه به میزان هوای ورودی و آلاینده ها کار می کند.
  6. دمپر: جهت ورود هوای تازه به محفظه دستگاه هواساز از جنس آلومینیوم با لاستیک هوابند، طرح آرسیو ایتالیا

کاربرد هواساز صنعتی

یکی از بهترین سیستم های تهویه مطبوع و گردش هوای مناسب در فضا، هواساز صنعتی هستند. این هواساز ها با کنترل کامل دما، میزان رطوبت در هوا و همچنین میزان آلاینده های موجود، تهویه هوا را کنترل   می کنند. در مکان های صنعتی و کارخانه جات  ها برای جلوگیری و یا کاهش اسیب دیدگی دستگاه های صنعتی، از این هواساز ها برای تهویه مطبوع هوا استفاده می شود.

مکان هایی که کنترل هوا در انجا بسیار حائز اهمیت است. مانند مکان های پرورش قارچ، می توانند از این هواساز در تهویه هوا استفاده کنند. از دیگر فضاهایی که این هواساز ها را مورد استفاده قرار می دهند. عبارتند از: اتاق های سرور، مجتمع و فضا های تجاری، فضا های مسکونی و اداری، محیط های صنعتی و ...

 هواساز صنعتی

هواساز صنعتی

انواع هواساز صنعتی

انواع هواساز صنعتی با توجه به نوع هوادهی ان ها عبارتند از

  • هواساز هوای تازه: در ازمایشگاه ها و تمامی مکان هایی که دارای هوای برگشتی مناسبی نیستند و یا در مکان هوایی که هوای خارج شده از دستگاه با هوای برگشتی تفاوت بسیاری ندارد. مانند لابی ها از این هواساز ها استفاده می شود. زیرا این هواساز ها هوای تازه را وارد محیط می کنند. اما هوای برگشتی را وارد دستگاه هواساز نمی کنند.
  • هواساز برگشت دار: در این نوع از هواساز صنعتی هوا پس از ورود به محیط با هوای برگشتی ترکیب شده و مجددا وارد هواساز می شود. سیستم های این نوع از هواساز ها بسیار پیچیده تر از نوع هواساز هوای تازه است. اما صرفه جویی میزان انرژی ان بسیار بالا تر است.

انواع هواساز صنعتی با توجه به مقدار هوادهی آن ها عبارتند از

  • هواساز با حجم هوای متغیر VAV: حجم هوایی که به درون محیط انتقال پیدا می کند. با دستگاهی به نام VAV Box، که در کانال ورودی قرار دارند. کنترل می شود. در این نوع از هواساز ها میزان هوای ورودی به محیط متغیر و میزان دمای ان ثابت است.
  • هواساز با حجم هوای ثابت CAV: در این نوع از هواساز ها به دلیل ثابت بودن هوای محیط، برای کنترل میزان سرمایش و گرمایش محیط باید میزان دمای هوای ورودی به هواساز ها را تنظیم کنند. به طور کلی با تنظیم میزان اب ورودی به درون کویل های سرمایشی و گرمایشی، می توان دمای ورودی به محیط را تنظیم کرد.

انواع هواساز صنعتی با توجه به منطقه هوادهی آن ها عبارتند از

  • هواساز های چند منطقه ای: در استفاده از این نوع از هواساز ها، میزان هوای ورودی به هر کدام از فضا های ساختمان ها به صورت مجزا انجام می شود. به این صورت که از هر کدام از فضا ها کانالی به هواساز اصلی وصل است. و هوای مطبوع ان فضا را تعبیه می کند. دمای هر کدام از فضا های ساختمان توسط بخشی از هواساز با نام VAV Box کنترل می شود.
  • هواساز های تک منطقه ای: تمامی فضاهای یک ساختمان در استفاده از این هواساز ها، به طور هم زمان و با هم تعبیه می شود. و تمامی فضا ها از یک دمای یکسان برخوردار هستند. و هر فضا نمی تواند دمایی متفاوت از دمای فضایی دیگر داشته باشد.

 هواساز صنعتی تک منطقه ای

هواساز صنعتی تک منطقه ای

مزایای استفاده از هواساز صنعتی ساخت اصفهان هواساز

  • استفاده از هواساز صنعتی در محیط های عمومی و تولیدی و تجاری  بسیار پر کاربرد و ایده ال است.
  • استفاده از این هواساز ها می تواند به مقدار قابل توجهی مصرف انرژی را کاهش دهد.
  • با توجه به وظیفه اصلی هواساز ها که تهیه و توزیع هوای مطبوع است. این هواساز ها می توانند هوای مطبوع را به صورت کاملا یکنواخت در تمامی فضا پخش کنند.
  • عمر قطعات و اجزای این هواساز ها به دلیل فیلتراسیون شدن هوا در دستگاه، بسیار بیشتر از دستگاه های مشابه جهت سرمایش و گرمایش است.