سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لوله گازی

انواع لوله گازی و کاربرد آنها

لوله گازی از جمله تجهیزات بسیار ضروری در خطوط انتقال نفت و گاز می باشد که بر اساس متریال و مواد استفاده شده و همچنین روش تولید آنها در گروه های مختلفی قرار میگیرند.

این نوع لوله به دلیل حساسیت بسیار بالایی که در خطوط انتقال نفت و گاز وجود دارد، لازم است استانداردهای متعددی را دارا باشند تا در نهایت مجوز استفاده در این مصارف را پیدا کنند.

انواع لوله گازی

لوله گازی چیست؟

همان طور که از نام این گروه از لوله ها مشخص است، برای انتقال گاز در محیط های صنعتی و همچنین ساختمان های مسکونی کاربرد دارند.

این لوله ها از فولاد و پلی اتیلن تولید شده و از مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار برخوردار هستند.

لوله گازی فولادی به دلیل متریال بسیار مقاوم به کار رفته برای تولید آن، بیشتر در انتقال گاز بین شهرها مورد استفاده قرار گرفته و لوله های پلی اتیلن در مصارف خانگی کاربرد دارند. 

این لوله ها را می توان در یک دسته بندی کلی می تون به دو نوع روکار و توکار تقسیم بندی نمود که برندهای داخلی نام آشنایی مانند سپاهان و سپنتا در زمینه تولید آنها فعال هستند.

لوله های گازی را می توان بر اساس نحوه تولید آنها نیز در گروه های مختلفی تقسیم بندی نمود که از رایج ترین آنها می توان به لوله بدون درز و لوله های درز دار اشاره نمود.

منظور از درزا دار یعنی پس از رول کردن لوله، دو لبه به هم متصل شده را با کمک جوشکاری به هم وصل می کنند که لوله های api از بهترین نمونه های این گروه محسوب میشوند.

در مقابل، لوله های بدون درز با سوراخ کردن شمش های فولاد تولید میشوند که به لوله های مانیسمان شهرت دارند.

انواع لوله گازی کدامند؟

همان طور که در ابتدای متن نیز اشاره شد، لوله های گازی را می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی تقسیم بندی کرد که از مهم ترین آنها، نحوه تولید لوله می باشد.

بر همین اساس می توان آنها را در دو گروه کلی زیر دسته بندی کرد:

لوله بدون درز

این لوله ها که به لوله مانیسمان نیز شناخته شده می باشند، بدون هیچگونه جوشکاری و ایجاد درز در بدنه لوله تولید میشوند.

در تولید این لوله ها در واقع شمش های فولاد تحت عملیات های مختلف سوراخ شده و پس از رسیدن به قطر مطلوب، به صورت توکار و روکار برای انتقال گاز استفاده میشوند.

از مهم ترین ویژگی های لوله مانیسمان می توان به مقاومت بالا در برابر فشار اشاره نمود که با عدم وجود درز در آنها ارتباط مستقیم دارد.

البته لازم به ذکر است که لوله گازی بدون درز دارای قیمت بالاتری نسبت به سایر لوله ها بوده و به همین دلیل در صنعت و مصارف خانگی کاربرد زیادی ندارد.

روش ساخت لوله های بدون درز:

برای ساخت لوله های بدون درز Seamless، یک قطعه شمش Billet را در ابعاد مورد نظر توسط کوره با حرارت 1230 درجه سلسیوس گداخته می کنند و سپس توسط سمبه ماتریس از یک قالب مخصوص عبور داده و سپس با غلطکهای مخصوص تحت نورد و کشش قرار می دهند تا اندازه مورد نظر بدست آید.

در مرحله بعد شمش را با میله نوک تیز سوراخ می کنند سپس فولاد گرم شده را با دستگاه گرد میکنند.

مرحله بعد مرحله شلیک سمبه ای با سرعت بالا و طول 12 متر به داخل میله فولادی است.

در ادامه کار اگر لوله تاب داشته باشد توسط چندین غلتک تابگیری میشود و سمبه از آن جدا میگردد، بعد سر و ته لوله را گرد میکنند تا تیز و برنده نباشد و در انتها  که طی فرآیند خاص و با آب لوله ها را خنک میشود.

 

مراحل ساخت لوله گازی

لوله درز دار

لوله درزدار جوشی یکی از مهمترین بخش های صنعت پتروشیمی، نفت و گاز، آبرسانی، صنایع تولیدی های کوچک و بزرگ و حتی کشاورزی میباشد به طوریکه از یک صندلی کوچک فلزی تا اسکله های عظیم نفتی، کشتی ها از لوله استفاده میگردد.

انواع لوله های جوشی درزدار

لوله گازی
لوله شوفاژی
لوله مبلی
لوله داربستی
لوله اسپیرال
API لوله
در ایران خوشبختانه تولید کنندگان داخلی اغلب نیاز کشور در زمینه لوله های جوشی درز دار را تامین کرده اند.

از مهمترین تولید کنندگان لوله درزدار در ایران میتوان از : لوله و پروفیل ساوه، لوله و پروفیل سپنتا تهران، سپنتا مرند، سپنتا اهواز، لوله و پروفیل یاران، لوله و پروفیل کیهان، لوله سمنان، لوله آریاوا، لوله درپاد نام برد.

لوله درزدار

روند ساخت لوله درزدار

لوله درزدار از ورق ساخته میشوند ابتدا ورق با کمک دستگاه برش به اندازه های مختلف متناسب با سایز لوله برش خورده و توسط غلتک به داخل دستگاه هدایت شده و در ادامه روند توسط غلتک های متعدد دیگر ورق به صورت دایره ای نورد شده که میتوان لبه های ورق نورد شده را با مواد یا بدون مواد پر کننده جوش داد.

لوله های درزدار جوشی در اندازه های بزرگ و بدون محدودیت تولید میگردد. لوله های جوش داده شده با مواد پرکننده را میتوان در تولید اتصالات جوشی استفاده کرد.

 لوله های درزدار در مقایسه با لوله های بدون درز ارزانتر می باشند و همچنین به دلیل داشتن جوش ضعیف تر هستند و مقاومت لوله های بدون درز را ندارند.

روش های مختلف جوشکاری لوله درزدار:

ERW (جوش با مقاومت الکتریکی)

رایج ترین نوع لوله ها هستند تحت نورد سرد ساخته می شوند به این صورت که ورق ها به شکل نواری از غلتک ها عبور میکند و رفته رفته به لوله های استوانه ای شکل تبدیل می شوند بعد که دو لبه ورق به هم نزدیک شدند به وسیله دستگاه جوش مقاومت الکتریکی در فاصله مناسب جوش داده می شود

در مرحله بعد اضافه های جوش پلیسه گیری می شود. تولید لوله به این روش سریع است و امکان تولید لوله با طول های بلند را دارد.

Electric Fusion Weld) EFW) جوش با مواد پر کننده(الکترود)

فرآیندی است که لبه های ورق بعد از رول شدن توسط مواد پرکننده که همان الکترود می باشد جوش داده می شود، در جوشکاری ذوبی برای اتصال دو فلز به یکدیگر نقاط اتصال را ذوب میکنند و به هم می چسبانند تا هنگام سرد شدن در اثر انجماد اتصال برقرار شود.

ممکن است یک فلز دیگر ( الکترود) نیز برای کنترل ضخامت محل اتصال مورد استفاده قرار بگیرد.

HFW (جوشکاری با فرکانس بالا)

این روش برای تولید لوله های فولادی جوشی و درز دار می باشد که در آن انرژی گرمایی مورد نیاز برای جوشکاری توسط مقاومت در برابر جریان الکتریکی ( متناوب و با فرکانس بالا) و میدان مغناطیسی به وجود می آید، جوشکاری با فرکانس بالا امکان اتصال بخش های زیادی از فلزات و حتی موادی از جنس دیگر را فراهم می کند.

SAW (جوش اسپیرال)

برای ساخت لوله با سایز و شعاع زیاد از روش اسپیرال استفاده میشود به صورتی که ورق با ضخامت های مختلف توسط مجموعه ای از غلتک ها حول یک محور که به صورت حلزونی و مارپیچی شکل درآمده هدایت شده و توسط دو الکترود از درون و بیرون جوش داده میشود

در این روش مهمترین جزء این فرایند جوشکاری آن موسوم به زیر پودری میباشد. این روش نسبت به روش درز مستقیم هزینه پایینی داشته، سایز های تولید شده در روش اسپیرال از 8 اینچ الی 120 اینچ و طول 6 یا 12 متر متغییر میباشد

به همین دلیل لوله با هر سایزی که در صنعت مورد نیاز باشد را با این روش تهیه میگردد. این لوله جهت مصارف گاز رسانی و آبرسانی با استاندارد های مختلف مختص به خود مورد استفاده قرار میگیرد. 

لوله درزدار

جنس لوله های گازی از چیست؟

جنس و متریال به کار رفته برای تولید لوله های گازی ارتباط مستقیم با میزان مقاومت آنها دارد و به همین دلیل باید با دقت کامل انتخاب شوند.

از رایج ترین جنس های لوله های خطوط انتقال نفت و گاز می توان به فولاد و پلی اتیلن اشاره نمود. قیمت لوله پلی اتیلن نسبت به لوله های فولادی کمتر بوده و میزان استحکام آنها نیز کم است.

بیشتر بخوانیم : لوله مانیسمان

سایز لوله گازی

ساز لوله های گازی با توجه به نوع آنها متغییر است. به عنوان مثال، لوله های Api که اغلب به صورت شاخه های 6 متری تولید میشوند، از نظر میزان ضخامت بیشتر از لوله های مانیسمان هستند.

در مقابل، لوله های مانیسمان که شاخه های 6 متری هستند، بر اساس میزان قطر و ضخامت در سطح پایین تری نسبت به api قرار دارند. رایج ترین این لوله ها در رده های مختلف 20، 40، 60 و 80 قرار گرفته اند.

وزن لوله های گازی

وزن لوله گازی تابعی از قطر داخلی لوله و طول آن می باشد که بر اساس رابطه ثابت که برای تمام لوله ها استفاده میشود، تعیین می گردد. این رابطه به صورت زیر تعریف می گردد:

(ضخامت – شعاع بیرونی)* 3.14* 0.00785* طول لوله= وزن لوله در واحد کیلوگرم

قیمت لوله گازی

قیمت لوله گازی با توجه به نوع آن ها (بدون درز یا درزدار)، برند تولید کننده لوله و طول و وزن آنها محاسبه می گردد. با توجه به نوسانات موجود در بازار فلزات پیشنهاد می کنیم برای استعلام قیمت روز لوله گازی با کارشناسان گروه فولادستان تماس بگیرید.