سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دستگاه فرآوری مرغ

گوشت مرغ از جمله مواد غذایی ارزشمند است که برای پخت انواع غذا ها از آن استفاده میشود. گوشت مرغ سالم و لذیذ است و کسانی که علاقه ای به مصرف گوشت قرمز ندارند میتواند با مصرف گوشت مرغ پروتئین ها و ویتامین های مورد نیاز بدن خود را تامین کنند. بسیار مهم است که مرغ طی چی فرآیندی فرآوری میشود و به دست مشتری میرسد.

دستگاه فرآوری مرغ در خط تولید این محصول نقش مهمی دارد زیرا عدم رعایت اصول بهداشتی در طی این فرآیند باعث به خطر افتادن سلامتی مصرف کنندگان می شود. در این مطلب میخواهیم با انواع دستگاه فرآوری مرغ آشنا شویم. در تلاشیم با ارئه مطالب مفید درمورد دستگاه فرآوری مرغ و مراحل آن سطح آگاهی مخاطبان گرامی را در مورد این مطالب بالا ببریم.

فرآوری مرغ

مراحل فرآوری مرغ

ابتدا در مورد اهمیت فرآوری مرغ و وجود دستگاه فرآوری مرغ نکاتی را عنوان میکنیم:

دستگاه فرآوری مرغ با با بسته بندی و آماده سازی مرغ باعث میشود که ماندگاری مرغ بالاتر برود و برای مدت طولانی سالم بمانند. بسته بندی مناسب و فرآوری شدن مرغ توزیع آن را تسهیل میکند و باعث جلب رضایت مشتریان و افزایش فروش میشود.

فرآوری مرغ شامل مراحلی است که باید به درستی انجام شوند تا سلامت مصرف کنندگان حفظ شود.

برای فرآوری مرغ در ابتدا مرغ های گرم و سرد باید تفکیک شوند. مرغ های گرم را در انبار های موقت نگه میدارند و مرغ های سرد را در پیش سرد کن نگهداری میکنند.

سپس با واگن های ریلی مرغ ها برای فراوری آماده میشوند؛ مرغ ها به میز کار منتقل میشوند و برش داده میشوند و به قطعات کوچک تر تقسیم میکنند. مرغ ها را بسته بندی میکنند و مرغ های استخوان دار و بی استخوان را در ظروف یک بار و در بسته بندی های مجزا از هم قرار میدهند و با استفاده از سلفون از نفوذ اکسیژن و سایر مواد شیمیایی به درون بسته بندی جلوگیری میکنند.

برای توزیع مرغ به صورت گرم بعد از فرآوری و بسته بندی، مرغ ها باید به اتاق هایی که دمای ان ها منفی 10 درجه سانتی گراد است برای مدت کوتاهی منتقل شوند و سپس برای توزیع آماده هستند. اما منجمد کردن مرغ ها با قرار گرفتن در تونل انجماد برای مدت 4 ساعت آن ها را یخ زده میکند و میتوان آن ها را به صورت منجمد به فروش رساند.

سپس ضایعاتی مثل پوست و دیگر اجزای مرغ مثل گردن، اسکلت و بال و سایر اجزا را نیز جداگانه بسته بندی میکنند به فروش می رسانند.

انواع دستگاه فرآوری مرغ

دستگاه فرآوری مرغ با انجام چندین مرحله پردازش و بسته بندی را با رعایت نکات بهداشتی انجام میدهد. فرآوری مرغ شامل مجموعه کارهایی برای قطعه بندی، استخوان گیری، شش کش، شستشو، آبچکان، بسته بندی به صورت بشقابی یا فله ای است.

از مزایای دستگاه فرآوری مرغ کاهش 40 درصدی نیاز به پرسنل، صرفه جویی در مصرف آب، بدون نیاز به در اختیار قرار گرفتن فضای زیاد می باشد. در ادامه چند دستگاه فرآوری مرغ را معرفی میکنیم و نحوه ی عملکرد آن را بررسی میکنیم.

نقاله بسته بندی

نقاله بسته بندی: از این دستگاه برای بسته بندی مرغ ها استفاده میشود. مرغ ها پس از مرحله ی آب چکان روی نقاله ای که چندین قیف و دستگاه کلیپس زن روی ان تعبیه شده قرار میگیرند. بسته های از قبل آماده شده روی قبف ها قرار میگیرند و روی نقاله به سمت کلیپس زن هدایت میشوند. کارکنان این قسمت باید مرغ ها را درون پلاستیکها قرار داده و دستگاه کلیپس زن انتهای پلاستیک را میبندد.

پوست کن

پوست کن: این دستگاه بدون آسیب به گوشت مرغ پوست لاشه ی مرغ را جدا میکند. این دستگاه با افزایش 3 برابری پوست کندن مرغ بدون استهلاک تیغه در فراوری و پردازش مرغ بسیار موثر است.

وکیوم شش کش: این پمپ وکیوم قوی در کوتاه ترین زمان احشا مثل شش ها و کلیه ها و خونابه که در لاشه باقی مانده اند را تخلیه میکند. این کار توسط لوله ای منعطف و مکش قوی پمپ وکیوم انجام میشود.

دستگاه قطعه بندی

قطعه بندی: تیغه های فولادی تیز این دستگاه برای برش دادن و قطعه قطعه کردن مرغ به کار میروند. لاشه با قرار گرفتن روی گارد راهنما به سوی تیغه هدایت میشود. این دستگاه مدتهای طولانی بدون استهلاک کار میکند و سرعت خرد کردن مرغ ها را با دقت زیاد به دو برابر افزایش میدهد.

نقاله شستشوی قطعات مرغ: مرغ های خرد شده درون این دستگاه قرار میگیرند و قطعات مرغ روی نوار گارد به صورت مجزا قرار میگیرند و با نازل های شستشو که در زیر و روی آن تعبیه شده تمیز و شسته میشوند.

تامبلر با سیستم برودت: از این دستگاه برای به عمل آمدن مرغ به کمک مخزن گردانی که در شرایط خلا مواد افزودنی را به روش ماساژ به مرغ ها اضافه میکند، استفاده میشود. در اطراف مخزن دستگاه برای حفظ دمای محصول و جلوگیری از فاسد شدن آن جداره ای قرار گرفته است. از مزایای این دستگاه افزایش وزن مرغ و سرعت بالای عمل آمدن مرغ هاست. این دستگاه نیاز به مصرف مواد افزودنی را بسیار کاهش میدهد زیرا این مواد به طور کامل جذب مرغ ها میشود.

فرآوری مرغ

اصول بسته بندی و فرآوری مرغ

قطعات مرغ باید به صورت استخوان دار یا بی استخوان دسته بندی کرد و هر نوع را باید در یک بسته قرار داد نه به صورت مختلط.

ظروف بسته بندی باید یکبار مصرف، پاکیزه، یک دست و محکم باشند و گوشت مرغ را به طور کامل پوشش دهند.

روی ظروف یکبار مصرف با پلاستیک های نازک پوشانده شود تا از گزند آسیب های فیزیکی و شیمیایی و مکانیکی در امان بمانند.

روی بسته ها باید نشانه گذاری شوند و اطلاعات لازم مثل تاریخ تولید، تاریخ انقضا، نام تجاری واحد بسته بندی، نشانی و شماره تماس واحد بسته بندی، کد پروانه بهداشتی بهره برداری از اداره کل دامپزشکی، وزن و قیمت محصول، شرایط نگهداری و … روی هر بسته به طور واضح درج شود.

برای تهیه دستگاه فرآوری مرغ و دستگاه های بسته بندی میتوانید به شرکت اف پرام(efpromm) مراجعه کنید. این شرکت سال هاست در زمینه ی تولید ماشین آلات تولید کننده ی مواد غذایی و خط تولید محصولات غذایی فعالیت میکند و در این زمینه بسیار با تجربه و صاحب نام هستند.