سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خط تولید واکسن

واکسن‌ها جزو داروهای بوده‌اند که تا کنون بشر را از بیماری‌های بسیاری نجات داده‌اند. خط تولید واکسن یکی از مهم‌ترین خطوط تولید کارخانه‌های داروسازی است. اهمیت این خطوط زمانی بیشتر می‌شود که فرمولاسیون واکسن ویروس کرونا کشف و روانه بازار شود. همانطور که می‌دانید ویروس‌هایی چون آنفولانزا و کرونا، بعد از مدتی تضعیف می‌شوند و دیگر مانند سابق وجود ندارند. اما همچنان در میان انسان‌ها هستند و باید در برابر آن‌ها واکسینه بود. در این مقاله قصد داریم در مورد خط تولید واکسن و فرآیند تولید آن صحبت کنیم.

خط تولید واکسن

خط تولید واکسن چیست؟

به طور کلی برای تولید یک واکسن شش مرحله باید طی شود. تولید انبوه و استفاده از خط تولید این نوع دارو جزو مراحل آخر این کار است. تا پیش از آن باید آزمایش‌ها و تحقیقات روی نمونه‌های کافی برای سنجش عوارض و تأثیر آن روی بیماری مورد نظر صورت گیرد. به همین دلیل است که هر واکسن برای دریافت مجوز و رسیدن به بازار، زمان نسبتا زیادی نیاز دارد.

فرآیند تولید هر نوع واکسنی منحصر به فرد است. به همین دلیل ممکن است در دستگاه‌های مورد نیاز برای تولید آن‌ها تفاوت‌هایی وجود داشته باشد.

مراحل تولید انبوه واکسن

همانطور که گفته شد، وابسته به نوع واکسن، ممکن است به تجهیزات مختلفی نیاز داشته باشیم. به همین دلیل دستگاه‌های خطوط تولید واکسن به صورت تکی به فروش می‌رسند. اما اگر قصد دارید برای اولین بار خط تولید را در مجموعه خود راه‌اندازی کنید، توصیه می‌شود تمام دستگاه‌ها را به صورت یکجا و به عنوان یک پکیج خریداری کنید. در خط تولید واکسن مراحل زیر طی می‌شود.

  • جداسازی به صورت مکانیکی.
  • تخمیر.
  • همگن یا جداسازی تحت فشار.
  • فریز کردن خشک.
  • ضدعفونی با اسپری درایر.

هر کدام از دستگاه‌های موجود در خط تولید یکی از کارهای بالا را انجام می‌دهند و مدیریت آن‌ها از طریق سیستم‌های کنترل مرکزی میسر است.

خط تولید واکسن

کاربرد خط تولید واکسن

واکسن‌ها در دو نوع انسانی و دامی ساخته می‌شوند. به همین دلیل گسترده‌ترین کاربرد خطوط تولید واکسن در صنعت پزشکی و دامپزشکی است. بیماری‌های مختلفی در بین انسان‌ها و حیوانات وجود دارند که پیشگیری از آن‌ها تنها با واکسن امکان پذیر است. اهمیت واکسن‌های دامی از زمان گسترش نگهداری حیوانات خانگی دوچندان شده است. در ادامه به مهم‌ترین کاربردهای تولید واکسن اشاره کرده‌ایم.

  • واکسن‌ها جزو کاربردی‌ترین داروها برای پیشگیری از چند بیماری همه گیر در قرن‌های 20 و 21 بوده‌اند.
  • وجود خطوط تولید واکسن به اندازه ظرفیت مورد نیاز در هر کشور باعث آمادگی آن‌ها برای شرایط بحرانی مانند شیوع ویروس کرونا می‌شود.
  • بهره‌مندی از خطوط تولید واکسن باعث ایمنی جامعه در برابر بیماری‌ها می‌شود. تقویت سیستم ایمنی افراد و حیوانات ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین راهکار برای پیشگیری از شیوع یک بیماری است.
  • خطوط تولید واکسن امکان تولید انواع مختلف واکسن‌ها را فراهم می‌کنند.

هزینه خط تولید واکسن

هزینه این خط تولید ثابت نیست. شرایط تحریم و نوسان‌های بازار در ایران، به تغییرات قیمت‌ها دامن می‌زنند. از طرف دیگر دستگاه‌های مورد استفاده برای خطوط تولید واکسن متنوع هستند. آن‌ها علاوه بر اینکه توسط کارخانه‌ها و برندهای مختلفی طراحی و تولید می‌شوند، ظرفیت‌های متفاوتی نیز دارند. بنابراین برای تعیین بودجه مورد نیاز برای هر خط تولید، لازم است بررسی‌های دقیقی انجام شود. بنابراین شما به راهنمایی مشاوران و کارشناسان در این زمینه نیاز خواهید داشت.

البته نباید فراموش کرد که مشاوره تنها برای تعیین قیمت نیاز نیست. شما باید برای راه‌اندازی یک خط تولید دارویی به فاکتورهای مختلفی توجه داشته باشید و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. یک کارشناس با تجربه در این زمینه می‌تواند بهترین راهنما برای راه‌اندازی یک خط تولید با کم‌ترین هزینه و بیشترین سوددهی باشد.

خط تولید واکسن

دلایل استفاده از خط تولید واکسن

نیاز جامعه به واکسن یک نیاز همیشگی است. اگر چه بسیاری از بیماری‌ها به کمک واکسن ریشه‌کن شده‌اند، اما بسیاری از آن‌ها همچنان پابرجا هستند. بنابراین بدن انسان باید همیشه در برابر آن‌ها ایمن باقی بماند و این کار جز با تکرار واکسیناسیون امکانپذیر نیست. بنابراین خطوط تولید واکسن یکی از نیازهای همیشگی هر جامعه‌ای هستند که باید در کارخانه‌های داروسازی وجود داشته باشد.

بسیاری از بیماری‌ها مانند آنفولانزا در فصل‌های خاصی از سال شیوع پیدا می‌کنند. در این مواقع خطوط تولید واکسن باید داروی کافی تولید کنند تا دست کم افرادی که بیشتر در معرض خطر هستید، واکسینه شوند. به طور کلی وجود خط تولید واکسن در یک مجموعه هم سود بسیاری برای مجموعه دارد و هم به نفع جامعه و مردم آن است. پیشگیری بهترین راهکار برای مقابله با بیماری‌ها شناخته می‌شود و به همین دلیل واکسن‌ها همیشه مورد توجه قرار می‌گیرند.

مزایای خط تولید واکسن

اگر دستگاه‌هایی که برای خطوط تولید واکسن، تهیه می‌کنید بهترین کیفیت را داشته باشند، مزایای متعددی خواهند داشت که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • بهره‌مندی از تکنولوژی روز دنیا.
  • هزینه تعمیرات پایین.
  • انعطاف پذیری بالا برای کاربردهای مختلف و تولید انواع واکسن.
  • پروسه تمام اتوماتیک.
  • فعالیت مطابق با استانداردهای بهداشتی روز دنیا.
  • قابلیت تمیز کردن.

خط تولید واکسن

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کلی و کاربردی در مورد خطوط تولید واکسن ارائه دهیم. وجود امکانات مورد نیاز برای تولید واکسن در کارخانه‌های داروسازی کشور به نفع جامعه است. در کشور ایران که صنعت دامپروری نیز رواج دارد، واکسن‌های دامی نیز به اندازه واکسن‌های انسانی اهمیت دارند.

شرکت شیمی داروی میخک به صورت حرفه‌ای در زمینه ارائه خدمات مربوط به خطوط تولید دارو و دستگاه‌های داروسازی فعالیت می‌کند. در این مجموعه خدمات متنوعی چون راه‌اندازی، نصب، تعمیرات، احراز کیفیت و... ارائه می‌شود.