سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چک ولو

شیر یکطرفه یا چک ولو به شیر هایی اطلاق می شود که اجازه عبور سیال را  تنها از یک سو می دهد و کارکرد شیر های یک طرفه یا چک ولو بطور اتوماتیک است. با توجه به مدل شیر یکطرفه یا چک ولو که دارای دیسک ها و اتصال دیسک به بدنه متفاوت اند که به برسی ان در ادامه خواهیم پرداخت نحوه کارکرد یکسانی دارند و نحوه کارکرد شیر یکطرفه یا چک ولو به اینگو نه است که دیسک با بازویی به بدنه مهار شده است و این بازو تنها اجازه جایجایی به دیسک را در یک جهت مشخص میدهد، لذا زمانیکه فشار سیال به دیسک در جهت ورودی شیر یکطرفه یا چک ولو وارد شود بازو، دیسک را جابجا کرده و به سیال اجازه عبور داده میشود  و پس از ان در اثر نیروی سیال برگشتی و فنر موجود در بازوی شیر یکطرفه یا چک ولو و نیروی جاذبه دیسک به جای اولیه برگشته و مسیر شیر مجددا مسدود میشود. حال اگر فشار در جهتی غیر از جهت اصلی شیر وارد شود دیسک مسیر را مسدود کرده و احازه برگشت به سیال داده نخواهد شد.

 

شیر یکطرفه یا چک ولو-پتروکالوج

انواع شیر یکطرفه یا چک ولو

1. شیر یکطرفه نوسانی یا چک ولو نوسانی

2. شیر یکطرفه نوسانی یا چک ولو نوسانی صفحه ای یا ویفری

3. شیر یکطرفه دیسکی یا چک ولو دیسکی

4. شیر یکطرفه با دیسک دو تکه یا چک ولو با دیسک دو تکه

5.شیر یک طرفه با دیسک وارونه یا چک ولو با دیسک وارونه

6. شیر یکطرفه دیافراگمی یا چک ولو دیافراگمی

7. شیر یکطرفه بالا رفتنی یا چک ولو بالا رفتنی

8. شیر یکطرفه قطع کننده یا چک ولو قطع کننده

با دیسک وارونه یا چک ولو با دیسک وارونهشیر یکطرفه 

شیر یکطرفه با دیسک وارونه  یا چک ولو با دیسک وارونه برای کنترل حرکت سیال دارای دیسک می باشند که این دیسک بصورت اونگ در بالای مجرا نصب شده است. در زمان وجود فشار سیال دیسک بالا رفته و بصورت افقی درامده و  به سیال اجازه عبور داده میشود و با کم شدن فشار سیال دیسک در سر راه مجرا قرار گرفته و بسته میشود. این نوع شیرها از لحاظ کاربرد بسیار مشابه به شیر های یکطرفه نوسیانی می باشند. از مزیت شیر یکطرفه با دیسک وارونه یا چک ولو با دیسک وارونه می توان به کم بودن افت فشار و عدم ایجاد اشفتگی در سیال  نام برد. شایان ذکر است کمترین میران افت فشار را در شیر های یکطرف، شیر یکطرفه با دیسک وارونه یا چک ولو با دیسک وارونه دارد. ..

شیر یکطرفه با دیسک وارونه یا چک ولو با دیسک وارونه بعلت یکپارچه بودن قطعات شیر استحکام بیشتری نسبت به شیر های غیر یکپارچه دارند و تعمیر و نگهداری شیر یکطرفه با دیسک وارونه یا چک ولو با دیسک وارونه نسبت به سایر شیرها امری اسان  می باشد.

شیر یکطرفه با دیسک وارونه یا چک ولو با دیسک وارونه قابلیت اتصال بصورت عمودی و افقی را دارا می باشد، نکته قابل ذکر در شیر یکطرفه با دیسک وارونه یا چک ولو با دیسک وارونه که بصورت عمودی نصب می شود این است که بهتر است جریان از پایین به بالا باشد تا در زمان بسته شدن شیر، نیروی جاذبه به بسته شدن دیسک کمک کند.

در شیر یکطرفه با دیسک وارونه یا چک ولو با دیسک وارونه زمان قطع جریان به شدت سریع می باشد و لذا امکان ایجاد ضربه قوچی بسیار کم می باشد بنا براین از این شیر در سیال هایی که دارای ضربه می باشد می توان با خیال اسوده تری استفاده نمود.

 

پترو کالوج انباردار، وارد کننده و تامین کننده انواع لوله بدون درز ( لوله مانیسمان ) کربن استیل A 106، API 5L، St 37 و استنلس استیل 316، 316L، 304 و 304L و انواع لوله بدون درز آلیاژی P11، P22 و... در رده ها و اندازه های مختلف