سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ژل رویال

 ژل رویال برای چی خوبه

 

ژل رویال که با نام شاه‌انگبین نیز شناخته می‌شود، نوعی خاص از ترشحات زنبور عسل (متفاوت با عسل یا زهر) است که در تغذیه‌ی لاروهای زنبور عسل (زنبورهای نوزاد) و ملکه کاربرد دارد. ژل رویال از غدد هیپوفارنکس یا شیری که در دو طرف سر زنبورهای کارگر قرار دارد، ترشح می‌شود که از محصولات داخل کندو محسوب شده و غنی از پروتئین هستند. فعالیت غدد شیری با سن زنبورهای کارگر ارتباط دارد.

ژل رویال در روزهای نخست، بدون استثنا به همه‌ی لاروها (اعم از ملکه، نر و کارگر) خورانده می‌شود و از این نظر تفاوتی میان طبقات مختلف کندو نیست اما پس از چندروز این تغذیه برای نرها و کارگرها متوقف می‌شود و تنها لاروهای ملکه از آن تغذیه می‌کنند. دلیل درشت‌تر بودن ملکه‌ها نسبت به سایر زنبورهای کندو همین است.

ماده‌ی اصلی در این ژل، پس از آب، پروتئین است. 9 نوع پروتئین MRJP در این ماده وجود دارد که اصلی‌ترین آن‌ها MRJP1 است.

با کشف خواص شگفت‌انگیز ژل رویال برای بدن انسان و رفع بیماری‌های آن، اقدام به جمع‌آوری این محصول ازکندوهای زنبور عسل می‌شود. اینک به عنوان ماده‌ای مکمل برای تقویت بدن و درمان بسیاری از بیماری‌های مهم از آن استفاده می‌شود؛ البته همانند هر ماده‌ی دیگر باید علاوه بر فواید، به مضرات و عوارض احتمالی آن نیز توجه داشت.

ژل رویال اصل

 جامع‌ترین حقایق علمی درباره آن (12 فایده + مضرات)

ژل رویال از معروف‌ترین و گران‌بهاترین تولیدات زنبورعسل است. علت این ارزش و اهمیت در خواص شگفت‌انگیز و منحصر به فرد آن است؛ خواصی چون ارزش تغذیه‌ای فراوان، تقویت قوای ایمنی، بهبود عملکرد مغز، کاهش عوارض یائسگی و شیمی‌درمانی و … . اگر دوست دارید اطلاعاتی دقیق تر درباره ژل رویال و برجسته‌ترین خواص آن داشته باشید، با این مطلب تا پایان همراه باشید و نظرات و تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید.

12 فایده برای بدن

در این‌جا ویژگی‌های مثبت متنوعی که ژل رویال برای افراد گوناگون دارد، بررسی می‌کنیم:

غنی بودن از نظر غذایی:

چنان که پیش‌تر نیز ذکر شد، ماده اصلی رویال ژل، پس از آب، پروتئین است. در این ژل همچنین کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب یافت می‌شود. اصلی‌ترین تأثیری که رویال ژل بر سلامت و تقویت بدن می‌گذارد، نشأت گرفته از گروه پروتئین‌ها و اسیدهای چرب است. به طور کلی مواد مغذی در ژل رویال به این شرح است:

 

  1. گروهی از پروتئین‌های MRJP ( 9 پروتئین)
  2. دو اسید چرب مهم (شامل اسید ترانس-10-هیدروکسی-2-دکنوئیک و اسید 10-هیدروکسی دکانوئیک)
  3. ویتامین‌های گروه B : شامل تیامین (B1)، ریبو فلاوین(B2)، نیاسین (B3)،  اسیدپانتوتنیک (B5)، پیریدوکسین (B6)، بیوتین(B7)، اینوزینول (B8) و اسیدفولیک (B9)
  4. برخی از مواد معدنی ارزشمند و کمیاب

همه‌ی این مواد، ژل رویال را تبدیل به ماده‌ای غنی می‌کنند که علاوه بر تقویت بدن، در پیشگیری از بیماری‌ها مؤثرند.

اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی احتمالی:

تحقیقات در این مورد هنوز به پایان نرسیده و بنابراین نمی‌توان نتایجی قطعی از آن‌ها اعلام کرد اما آنچه تاکنون ادعا شده، خبر از وجود خواص آنتی اکسیدانی قوی در اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب ژل رویال است. در برخی از آزمایشات نیز مشاهده شده که ژل رویال سطح مواد شیمیایی پیش التهاب را کاهش می‌دهد. البته اثبات این تأثیرات در بدن انسان نیازمند تحقیقات دقیق، جامع و گسترده است.

کاهش کلسترول:

در برخی موارد آزمایش شده انسانی و حیوانی، ژل رویال تأثیر جالب توجهی بر کاهش میزان کلسترول‌های بد داشته است. در موارد حیوانی این تأثیر بیشتر بوده؛ برای مثال یک مطالعه‌ی 12 هفته‌ای روی تعدادی خرگوش نشان داده که مصرف ژل رویال، کلسترول‌های بد این خرگوش‌ها را تا 28 درصد کاهش داده است؛ این درحالی است که در مورد انسانی این کاهش حدود 11 درصد بوده و البته ناگفته نماند که چنین تأثیری بر انسان با مصرف حدود 3 گرم ژل حاصل آمده است. از سوی دیگر برخی از آزمایشات انسانی، تأثیر و تغییری نشان نداده‌اند؛ به همین دلیل، نمی‌توان در این مورد نیز نتایج را قطعی و کامل دانست اما آنچه تاکنون مشاهده شده، امیدوارکننده است.

بهبود زخم‌ها و ترمیم پوست:

مصرف ژل رویال هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی امکان پذیر است. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که ژل رویال نقش مؤثری در تولید پروتئین‌های مربوط به ترمیم بافت دارد در نتیجه می‌تواند زخم‌های پوستی را بهبود بخشد. مطالعات روی حیوانات و نیز برخی بررسی‌های آزمایشگاهی روی موارد انسانی، این ادعاها را اثبات کرده است، با این همه در خصوص زخم پای بیماران دیابتی هنوز نتیجه‌ای از رویال ژل حاصل نشده است. کمترین تأثیر ژل رویال بر زخم ها این است که می‌تواند سطح آن‌ها را تمیز و به دور از باکتری و عفونت نگه دارد.

کاهش فشار خون و محافظت از سلامت قلب و گردش خون:

کارکرد برخی پروتئین‌های خاص در ژل رویال، کاهش فشار خون تشخیص داده شده است. این ادعا پس از آزمایش نوعی مکمل مرکب از ژل و برخی دیگر از مواد به دست آمده از زنبور مطرح شده است. البته از آنجا که در این مورد، صرفا رویال ژل به کار نرفته و از مواد دیگری نیز بهره گرفته شده، باید در خصوص تأثیر آن به تنهایی بر فشار خون، بهبود گردش خون و سلامت قلب تحقیقات بیشتری انجام شود.

تنظیم قند خون با کاهش فشار و التهاب اکسیداتیو:

کاهش فشار و التهاب اکسیداتیو می‌تواند واکنش به انسولین را بهبود دهد و کنترل قند خون را آسان‌تر کند؛ رویال ژل می‌تواند چنین کارکردی داشته باشد. مطالعه‌ای 6 ماهه، کاهش 20 درصدی قندخون را در انسان با مصرف ژله رویال نشان داده است. البته سطح این مطالعه نیز گسترده نبوده و نیازمند بررسی‌های بیشتری هستیم اما می‌توانیم امید به چنین تأثیری برای بیماران دیابتی داشته باشیم.

بهبود عملکرد مغز و مبارزه با آلزایمر:

 تأثیرات متعدد و گوناکونی در بهبود عملکرد مغز دارد. طبق آزمایشات و مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده، این ژل پرخاصیت سبب کاهش استرس و تقویت سیستم عصبی می‌شود، در درمان افسردگی مؤثر است، سبب تقویت حافظه می‌شود و تأثیرات مساعدی نیز بر رفع آن دسته از رسوبات شیمیایی دارد که با بیماری آلزایمر مرتبط هستند. این نتایج امید ما را به موفقیت این ژل برای بهبود عملکرد مغز در نمونه‌های انسانی بیشتر کرده است.

درمان خشکی چشم:

مطالعاتی بر موارد هم حیوانی و هم انسانی نشان داده است که این ماده در بهبود ترشح معمول اشک و در نتیجه درمان خشکی چشم مزمن مؤثر است. همچنین هیچ‌گونه عوارض برای استفاده آن در مورد چشم دیده نشده است اما بهتر است مصرف به صورت خوراکی باشد.

اثرات ضدپیری:

اگر داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی اثبات شود، احتمال وجود این ویژگی در ژل رویال نیز قوت بیشتری خواهد یافت. طبق تحقیقات بر موارد حیوانی، مصرف موضعی ژل رویال، با خاصیت کلاژن‌سازی می‌تواند چین و چروک و پیری پوست را کاهش دهد و همچنین می‌تواند در محافظت از پوست دربرابر اشعه ماوارءبنفش مؤثر باشد.

خواص ژل رویال برای پوست

  • تقویت سیستم ایمنی بدن:

برخی تحقیقات که بازهم روی موارد حیوانی انجام شده نشان می‌دهد که وجود پروتئین ها و اسیدهای چرب خاصی که پیش‌تر به طور کامل معرفی شدند، فعالیت‌های ضدباکتری و ضدعفونی را در بدن افزایش می‌دهد. به همین دلیل می‌توان امیدوار بود که این ژل در تقویت سیستم ایمنی بدن انسان نیز تأثیرگذار باشد که البته برای حصول اطمینان باید تحقیقات خاص انسانی آن صورت گیرد.

  • کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی:

درمان های بیماری سرطان، فرایند دشوار و پر آزاری برای بیمار دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نارسایی‌های قلبی، التهاب در بخش های گوناگون و مشکلات گوارشی شدید اشاره کرد. طبق آزمایشات، ژل رویال روند وقوع این عوارض را ملایم‌تر می‌کند و از این رو به بیماران سرطانی کمک کننده است اما درمورد خواص ضدسرطانی آن هنوز قطعیتی وجود ندارد.

  • بهبود عوارض یائسگی:

بانوان در سنین یائسگی با عوارض گوناگون جسمی و روانی روبه‌رو می‌شوند. از جمله این عوارض می‌توان به دردهای ناحیه کمر یا عضلات دیگر بخش‌ها، کاهش حافظه، افزایش اضطراب و افسردگی اشاره کرد. در یک مطالعه برخی بانوان با مصرف روزانه 800 میلی گرم ژل رویال توانسته‌اند بر برخی از این عوارض غلبه کنند.

ژل رویال برای یائسگی

توجه: علی رغم تبلیغات گوناگون، تأثیر قطعی ژل رویال بر ناباروری نیز هنوز اثبات نشده است و تنها برخی موارد و شواهد بالینی وجود دارد که از مصرف آن برای باروری نتیجه گرفته اند. با این حال احتمال تأثیر آن بر باروری چندان بعید نیست و مصرف آن برای این مورد بی ضرر است.

طریقه مصرف ژل رویال

به طور معمول ژل رویال ماده ای کم ضرر یا بی ضرر تلقی می‌شود اما اگر تاکنون آن را امتحان نکرده اید، بهتر است از مصرف دوزهای بالای آن خودداری کنید.

گزارشاتی در خصوص برخی عوارض جانبی مصرف آن وجود دارد که بیشتر حول محور واکنش‌های آلرژیکی است بنابراین اگر مبتلا به هرنوع از آلرژی یا بیماری های آلرژیک هستید بهتر است از مصرف ژل رویال خودداری کنید.

برخی اخبار حاکی از آن است که مصرف ژل رویال در بیماران مبتلا به آسم، آنافیلاکسی و درماتیت تماسی جدی است و حتی می‌تواند مهلک باشد.

در صورت مصرف ، اگر با عوارضی چون اسهال، درد معده، اسپاسم، خس خس سینه یا تنگی نفس مواجه شدید از ادامه مصرف خودداری کرده و حتما به پزشک مراجعه کنید.

مصرف این ژل همچنین می‌تواند تا حدی افزایش وزن به همراه داشته باشد.

نگهداری ژل رویال

نگهداری ژل رویال

در حجم وسیع معمولا باید در دمای -170 درجه سانتیگراد نگهداری و ذخیره کرد تا خواص آن حفظ شود. مدت زمان این ذخیره‌سازی می‌تواند به مدت دوسال (24 ماه) باشد. پس از خرید ژل رویال به صورت خرد، حتما آن را در یخچال نگهداری کنید؛ این نگهداری تا یک سال مقدور است پس از آن بهتر است از مصرف ژل خودداری نمایید. این روش نگهداری ژل رویال اصل و خالص است.

برای محصولات دیگری که بر پایه ‌ژل رویال تولید می‌شوند، نگهداری در فریزر توصیه شده است. همچنین محصولاتی که به صورت خشک تهیه می‌شوند (مثل قرص‌ها و کپسول‌های رویال ژل) برای چندین سال در دمای معمول خانه قابل نگهداری هستند.

ژل رویال قیمت تهران

زنبورداران که انواع محصولات مربوط با زنبورها و کندوها را عرضه می‌کنند، می‌توانند بهترین گزینه برای خرید مستقیم و تهیه ژل رویال مرغوب و اصل باشند. همچنین تهیه این محصول از طریق واسطه‌ها و فعالان حوزه دارو و درمان امکان‌پذیر است. در کشورمان، کارشناسان طب سنتی و اسلامی معمولا دسترسی بیشتری به ژل رویال دارند و از آن در تهیه انواع داروها بهره می‌گیرند. به طور کلی تهیه ژل رویال از سیستمی که دست‌های واسطه در آن کمتر باشد، به‌صرفه‌تر است و به تولیدکننده نیز سود و انگیزه‌ی بیشتری می‌دهد.

بر این اساس که ژل رویال در مقادیری اندک یافت می‌شود اما بسیار غنی و سرشار از مواد مغذی است، ماده ارزشمند و گران‌بهایی است. مصرف آن معمولا در دوزهای بسیار پایین و معمولا مخلوط با عسل یا دیگر ترکیب‌ها صورت می‌گیرد.

ژله رویال ماده‌ای کمیاب و ارزشمند است که خاصیت‌های مفید آن تا حد زیادی به اثبات رسیده است. این‌که دانشمندان غربی در عصر حاضر به آن توجه شایانی نشان نداده‌اند، سبب نمی‌شود تاریخچه‌ی مصرف آن را برای مقاصد درمانی که از دوران باستان بوده است، نادیده بگیریم. این ماده در طب باستان و به ویژه در تمدن‌های چندین هزارساله‌ی شرقی بسیار مؤثر شناخته می‌شده و برای درمان بسیاری از بیماری ها و آسیب ها از آن بهره می‌گرفته‌اند.