سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت درد کف پا

علت درد کف پا چیست؟

برای کشف علت درد کف پا، می توان موارد بسیاری را حدس زد. به محض این که در ناحیه پا احساس ناراحتی کنید، به دنبال پیدا کردن علت درد کف پا باشید و قبل از این که این مسئله جدی تر شود، علت درد کف پا را شناسایی کنید. در واقع درد در ناحیه کف پا دلایل زیادی دارد و البته نکته ای که به آن باید توجه کرد این است که درد کف پا می تواند نشان دهنده بیماری های مختلفی باشد که در صورت تدام، باید به پزشک مراجعه کرد.

اگر در صبحگاه در کف پا احساس ناراحتی کنید، ممکن است علت درد کف پا ، بیماری روماتیسم باشد. اما اگر زمانی که راه می روید، درد را در ناحیه پا احساس کنید، ممکن است به دلیل مبتلا شدن به بیماری خار پاشنه باشد. البته علت درد کف پا را می توان پدیده التهابی در غلاف عضلات و نیام تاندون ها نیز دانست.

علت درد کف پا می تواند مواردی دیگری نیز باشد. ضربه، فعالیت زیاد، در رفتگی، شکستگی و یا حوادثی مانند تصادف نیز، از جمله مواردی هستند که جزء علت درد کف پا دسته بندی می شوند.

پا به عنوان قلب دوم بدن انسان شناخته می شود. سلامتی پا همچون سایر اعضای بدن مسئله بسیار مهمی است. در واقع پا عملکردی مشابه با قلب دارد و همانند قلب خون را پمپاژ می کند. گاهی ممکن است در این عضو احساس ناراحتی کنیم. علت درد کف پا و احساس ناراحتی در این ناحیه، حتما دلایل مختلفی دارد. درد کف پا، در واقع یکی از رایج ترین دردهایی است که هر فرد ممکن است تجربه نماید. اما علت درد کف پا چه می تواند باشد؟ آیا بیماری های مختلف علت درد کف پا هستند؟ در این محتوا به بررسی علت درد کف پا و روش های درمان آن خواهیم پرداخت.

10 دلیل برای درد کف پا (از علت تا درمان)

درد کف پا از جمله ناراحتی هایی است که می تواند زندگی و فعالیت های روزمره را دچار اختلال کند. این عارضه علل گوناگونی دارد بنابراین نمی توان بی دانستن علت درد کف پا برای درمان آن کوشید. در ادامه عمده ترین عواملی که می توانند علت درد کف پا باشند همراه با راهکارها و درمان ها شرح خواهیم داد.

1-التهاب فاسئیت پلانتار (فاشیای پلانتار یا کف پایی)

فاشیای پلانتار رباطی در کف پاست که هم از قوس پا محافظت می کند و هم راه اتصال انگشتان به پاشنه است. این رباط که شوک ضرباتی را که کف پا متحمل می شود، جذب می نماید، در حالت عادی جمع شده و منقبض است اما حین حرکت که وزن بدن را تحمل می کند، کشیده می شود. در حقیقت کشیدگی و جمع شدگی مداوم آن حین حرکت رخ می دهد.

التهاب و آسیب دیدگی این رباط می تواند علت درد کف پا باشد. وقتی در اثر کشش بیش از حد و حرکات و ضربات غیر استاندارد، پارگی هایی ریز در سراسر این رباط ایجاد شود، کف پا دچار درد می شود و هنگام راه رفتن یا دویدن، فرد را ناراحت می کند. این اتفاق ممکن است به دلیل ضعف عضلات، برخی ورزش های سنگین، دویدن های طولانی و نیز سر پا ایستادن یا پیاه روی های بسیار طولانی رخ دهد. البته کم تحرکی و اضافه وزن هم به نوبه خود در بروز این عارضه موثر است.

 

2-شکستگی تنشی استخوان های کف پا

کف پا دارای استخوان هایی متعددی است. برخی مانند استخوان پاشنه بزرگ تر و برخی دیگر از جمله استخوان ناوی و استخوان میانی پا کوچک تر هستند. گاهی اوقات استخوان های ناوی یا میانی پا  به دلیل فشاری زیاد و دائمی دچار شکستگی می شوند. این آسیب بسته به درجاتی که دارد، می تواند علت درد کف پا از ملایم تا شدید شود.

 

3-رگ به رگ شدن یا پیچ خوردگی رباط ها

پیش تر درباره نقش رباط ها توضیح دادیم. ساختار رباط ها در کف پا به گونه ای است که ممکن است حین فشار یا به دلیل استاندارد نبودن حرکات، دچار پیچ خوردگی و به اصطلاح رگ به رگ شوند. تداوم این فشار یا حرکات غیر استاندارد ممکن است به پارگی رباط نیز منجر شود.

این رگ به رگ شدن به عنوان علت درد کف پا می تواند درجاتی داشته باشد. گاه خفیف، گاه متوسط و گاه ضعیف است اما در هر صورت باید آن را جدی گرفت زیرا پا عضوی مهم، حساس و دائما در کار است؛ در نتیجه تحت فشار مداومی قرار دارد که ممکن است حالت خفیف را به شدید تبدیل کند.

 

ادونس کلینیک-علت درد کف پا

 

5 نکته مهم در مورد علت درد کف پا در صبح

 

اگر صبح با درد کف پا از خواب بیدار می­شوید و یا ممکن است زمانی که  از رختخواب بیرون می آیید و اولین قدم های خود را برمی­دارید احساس درد کنید این اصلا خوشایند نیست. علت درد کف پا در صبح  ممکن است به دلیل بیماری مانند فاسیلیت پلانتار یا تاندونیت آشیل باشد. همچنین ممکن است به دلایل دیگری مانند  آسیب دیدگی، شکستگی و یا  استرس بیش از اندازه  باشد.

درد کف پا  گاهی اوقات با داروهای خانگی مانند ماساژ با یخ  و استراحت قابل درمان است. اما در صورتی که درد شما به اندازه­ای بود که قادر به انجا فعالیت­های روزمره خود نبودید باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک  با بررسی  علائم شما علت درد کف پا در صبح را  تشخیص داده و درمان مناسب برای شما را شروع خواهد کرد. برای آشنایی بیشتر در مورد برخی از دلایل احتمالی علت درد کف پا در صبح، علائم و درمان آن  با ما همراه باشید.

 

تجربه درد کف پا در صبح

 

اگر  صبح از خواب بیدار شدید و پای خود را بر روی زمین گذاشتید و  درد شدیدی در کف پای خود احساس کردید، سعی کنید به فعالیت­های روز قبل خود توجه کنید. آیا بیش از اندازه پیاده روی کرده­ اید؟ آیا برای مدت طولانی با کفش پاشنه بلند سر پا ایستاده­اید؟ آیا فعالیت­های سنگین ورزشی انجام داده اید؟ آیا روز پر از استرس و تنشی را گذرانده بودید؟

در صورتی که جواب شما به هریک از این سوالات مثبت است علت درد کف پا در صبح را خودتان یافته­اید و برای درمان نیاز به انجام مداخله دارویی نیست. زیرا در اغلب موارد درد با گذشت زمان کاهش می­یابد. اما در صورتی که برای مدت زمان طولانی است که صبح با احساس درد از خواب بیدار می­شوید و  هنگام راه رفتن احساس درد شدیدی می­کنید باید برای پیدا کردن علت درد کف پا در صبح حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

کدام بیماری­ ها احتمالا علت درد کف پا در صبح است؟

 

برخی از بیماری­هایی که می­توانند منجر به احساس درد در کف پا در هنگام صبح شوند عبارتند از:

1-التهاب پلانتار و یا 

مهم­ترین علت درد کف پا در صبح ابتلا به بیماری التهاب پلانتار می­باشد. استخوان پاشنه توسط بافتی به نام فاسیای کف پا به انگشتان پا متصل می­شود. تحریک این بافت منجر به  التهاب پلانتار می­شود. بارزترین نشانه این بیماری احساس درد بسیار تیز در کف پا و نزدیک به پاشنه می­باشد. این التهاب هر چند ممکن است در ابتدا خفیف باشد اما ممکن است در اثر گذشت شدت بیشتری پیدا کند. از این رو باید برای آغاز درمان سریعا به پزشک مراجعه کنید.

2- تاندونیت آشیل یا Achilles tendinitis

بافت­هایی که عضله را به استخوان پاشنه وصل می کنند، می توانند در اثر کف پای صاف، دویدن با کفش نامناسب، پرش­های زیاد از ارتفاع بلند و گرفتگی عضلات ساق پا  ملتهب شوند.  این التهاب می­تواند منجر به تاندونیت آشیل یا سفتی و درد در ناحیه کف پا شود.  علائم این بیماری هنگام صبح بدتر و شدید­تر می­شود البته بر خلاف فاسیت پلانتار،  اگر تاندونیت آشیل دارید، در طول روز  نیز احساس درد یا ناراحتی خواهید کرد. در اغلب موارد علت درد کف پا در صبح به دلیل تاندونیت آشیل بدون جراحی قابل درمان است.

3-آرتریت روماتوئید یا Rheumatoid arthritis (RA)

از نظر علمی،فعالیت زیاد موجب التهاب پا میگردد، آرتریت یکی از علتهای درد کف پا است در برخی بیماران که اعصاب پا دچار آسیب دیدگی میشود و در پا حس سوزش و سوزن سوزن شدن پا به گونه ای بی حس شدن پا میشود، با رعایت چند نکته وانجام این موارد که به اختصار توضیح داده میشود میتوان التهاب پا را تا زمان تشخیص علت درد کف پا را تسکین دهید

قرار دادن یخ روی پا،  مسکن OTC مصرف کنید، از لنت پا به منظور جلوگیری از ساییده شدن استفاده کنید، پاهایتان را استراحت دهید.

 

یا آرتریت روماتوئید موجب درد کف پا میشود ؟

آرتریت روماتوئید می­تواند علت درد کف پا در صبح باشد که باید آن را جدی بگیرید. مبتلایان به آرتریت روماتوئید (RA) در معرض خطر ابتلا به التهاب پلانتار مزمن هستند. این بیماری می­تواند  منجر به درد کف پا در صبح شود. اگر علائم شما با درمان های خانگی بهبود نیافته است  برای بهبود و کنترل بیماری حتما به پزشک مراجعه کنید.

4-شکستگی تنشی استخوان یا Stress fracture

انجام فعالیت های شدید ورزشی و یا انجام حرکات ورزشی به صورت غلط می­تواند به مرور زمان سبب شکستگی تنشی استخوان شود. در صورتی که  یک شکستگی تنشی در کف پای خود داشته باشید، ممکن است متوجه دردی شوید که طی روزها یا هفته ها به همراه تورم  ایجاد می شود. اگر دچار شکستگی تنشی هستید ، به احتمال زیاد در طول روز  نیز احساس درد خواهید کرد. تشخیص دقیق این بیماری باید توسط پزشک و به کمک روش­های تشخیصی مانند پرتونگاری انجام شود. اگر مشکوک به شکستگی استرس هستید ، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

5-کم کاری تیروئید یا Hypothyroidism

کم کاری تیروئید می تواند علت درد کف پا در صبح باشد. اختلال در هورمون های بدن می تواند منجر به التهاب و تورم در مچ و کف پا شود. این بیماری همچنین می تواند باعث سندرم تونل تارسال شود. اگر در صبح دچار احساس درد و یا گزگز در کف پا به همراه علائم کم کاری تیروئید هستید ، پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی تیروئید شما توصیه کند.

 

علت درد کف پا در صبح و پس از بیداری چیست؟

همان طور که اشاره کردیم ممکن است علت درد کف پا در صبح به خاطر برخی بیماری­ها باشد. البته در بعضی موارد نیز علت درد کف پا در صبح می­تواند به دلیل انجام حرکات ناصحیح ورزشی و یا پیاده روی طولانی مدت باشد. در صورتی که تنها برای یکبار هنگام بیدار شدن از خواب در کف پای خود احساس درد کردید جای نگرانی نیست. برای کاهش شدت درد می­­توانید از درمان­های خانگی کمک بگیرید. اما در نظر داشته باشید در صورت استمرار درد برای تشخیص و درمان صحیح مراجعه به پزشک بسیار ضروری است.

 

علت درد کف پا در صبح و هنگام پیاده روی

 

گاهی اوقات ممکن است علت درد کف پا در صبح  و هنگام پیاده روی عواملی مانند استفاده از کفش نامناسب و یا استفاده بیش از اندازه از پا باشد. در صورت مشاهده درد و خستگی در پای خود در حین راه رفتن طولانی از ادامه پیاده روی اجتناب کنید و کمی استراحت کنید.

 

بیماری ها و علت درد کف پا

در کف پا، مفاصل مختلفی وجود دارد که بروز بیماری های مختلف، ممکن است علت درد کف پا و درد این مفاصل باشد. به عنوان مثال بیماری پارکینسون، کنترل عضلات را سخت می کند و تاثیر بسیار زیادی بر کف پا دارد و می تواند علت درد کف پا محسوب شود.

  • فشار خون: فشار خون از بیماری هایی است که می تواند علت درد کف پا باشد، چرا که در فشار خون بالا به دلیل تراکم بالای مایعات در بدن، پاها دچار تورم و درد می شوند.

  • افزایش وزن و بالا رفتن سن: علاوه بر این ها، افزایش وزن نیز علت درد کف پا است. با افزایش وزن، فشار بر روی پاها بیشتر می شود و به همین دلیل در این ناحیه احساس درد زیادی خواهید داشت. افزایش سن نیز می تواند علت درد کف پا باشد و افراد بالای 40 سال معمولا از درد کف پا شکایت دارند.

 

ادونس کلینیک-علت درد کف پا-بارداری و علت درد کف پادر خانم ها

 

علت درد پا در دوران بارداری

 

در دوران بارداری بانوان شاهد تغییراتی در بدن خود هستند که بعضی از این تغییرات نا خوشایند است و باعث ناراحتی در آنها می شود. همانطور که می دانید در دروان بارداری فرد دچار اضافه وزن خواهد شد و همین اضافه وزن فشار زیادی بر روی پا وارد می کند. این فشار ایجاد شده منجر به درد، سوزش و ناراحتی های دیگری در پا می شود.

به همین علت است که بیشتر بانوان در دوران بارداری خود از احساس درد در پای خود احساس ناراحتی و شکایت می کنند. متاسفانه این درد قسمتی از بارداری نیست و باید از روش های درمانی مناسب برای برطرف کردن آن استفاده کرد. از علت های دیگر درد در کف پا در دوران بارداری صافی کف پا، آرتروز و نقرس نیز می باشد.

 

بارداری و علت درد کف پا در خانم ها

 

بارداری نیز می تواند علت درد کف پا در خانم ها باشد. علاوه بر این که مشکلات مختلفی از قبیل کمر درد، حالت تهوع و استفراغ در بارداری وجود دارد، خانم های بسیاری هستند که در دوران بارداری خود دچار درد کف پا، سوزش کف پا و یا درد پاشنه پا می شوند. برخی از آن ها تصور دارند که این درد در ناحیه کف می تواند عادی باشد، در صورتی که چنین نیست و افزایش وزن می تواند منجر به درد کف پا شود.

البته پوشیدن کفش های نامناسب نیز می تواند علت درد کف پا در خانم ها باشد. برای برطرف کردن درد کف پا می توان از فیزیوتراپی، کفی طبی، کفش طبی زنانه، ماساژ پا و ورزش های مناسب استفاده کرد. همچنین مصرف آب زیاد و مکمل منزیم به درمان درد کف پا نیز کمک می کند.

 

ادونس کلینیک، عوامل درد کف پا در بارداری

 

بیماری هایی که باعث علت درد کف پا در سالمندان می شوند

 

درد در نواحی پنجه پا، شست پا و پاشنه پا بیماری های متفاوتی دارد. درد در ناحیه پنجه پا را می توان درد متاتارسالژدی خواند. متاتارسالژی دردی است محل اتصال استخوان های متاتارس به استخوان های انگشتان پا به وجود می آید ، متاتارسالژی بیماری نیست ولی نشانگر وجود بیماری های دیگر است و مانند یه هشدار دهنده عمل می کند و از کارهایی که دردش را تا حدودی کاهش می دهد موارد زیر هستند:

 

  • دراز کشیدن و بالانگه داشتن پا
  • از بین بردن اضافه وزن
  • داروهای ضد التهاب و درد
  • استفاده از پد های زیرسر متاتارس
  • نرمش های کششی تا مچ پا و تاندون آشیل انعطاف پزیر شوند
  • پوشیدن کفش پاشنه کوتاه و پهن

همچنین درد در قسمت شست پا ممکن است از بیماری هالوکس ریجیدوس یا انحراف شست پا باشد. و در ناحیه پا می تواند از بیماری های رماتیسم و فاشیا منجر گردد. اگر بیمار صبح ها پس از خواب هنگام راه رفتن درد شدیدی را حس کرد ولی تداوم نداشت احتمال رماتسیم وجود دارد ولی اگر این درد مداوم بود آن از بیماری فاشیای کف پا یا خار پاشنه است.

تشخیص علت درد کف پا

 

برای تشخیص علت درد کف پا، راه های مختلفی وجود دارد و با بررسی علت درد کف پا می توان از بروز صدمات بیشتر به پا جلوگیری کرد. روش بالینی و معاینه، معمول ترین روش برای تشخیص علت درد کف پا است. البته در مواردی نیز پزشک توصیه می کند تا بیمار رادیوگرافی، آزمایش خون و آزمایشات هدایت عصبی انجام دهند. در صورتی که 3 ماه پس از شروع درمان، درد کف پا رفع نشود، سونوگرافی و یا ام آر آی انجام خواهد شد.

بهتر است زمانی که دچار درد کف پا شدید، لیستی را با توجه به وضعیت خود تهیه کنید تا بتوان به درستی علت درد کف پا را تشخیص داد. اطلاعاتی از قبیل فعالیت ها، زمان شروع درد، علائم و داروهای استفاده شده  به همراه دز آن ها، می تواند در تشخیص علت درد کف پا موثر باشد.

 

ادونس کلینیک-علت درد کف پا-تشخیص علت درد کف پا

 

علت درد کف پا در کودکان

 

درد در ناحیه مچ و کف پا به دلیل زیاد بودن فعالیت بدنی در کودکان بسیار شایع است.  از کودک خود بخواهید تا پای خود را در شرایط مختلف تکان دهد در صورتی که متوجه هرگونه حالت غیر عادی در وضعیت فرزند خود شدید با پزشک متخصص صحبت کنید.

 

عمده ترین علت درد کف پا در کودکان

 

هر چند به معرفی شایع ترین علت درد کف پا در کودکان پرداختیم  اما در اغلب موارد علت درد کف پا در کودکان می­تواند به دلیل  عدم استفاده از کفش مناسب برای دویدن و یا پوشیدن کفش­های خیلی تنگ  باشد. کفش­های تنگ یا نامناسب ممکن است باعث ایجاد تاول پوستی نیز روی پای کودک شما شود که ممکن است منجر به درد بیش از حد شود. به همین علت هنگام انتخاب کفش برای کودکان خود بسیار دقت کنید.

 

درمان درد کف پا:

 برای درمان درد کف پا راه های مختلفی وجود دارد. پس از آن که علت درد کف پا بررسی و مشخص شد، بسته به نوع و میزان درد، روش درمانی مختلفی به بیماران پیشنهاد می شود. به طور کلی درد کف پا از طریق دارو، فیزیوتراپی، استفاده از اسپلینت در شب، ارتوپدی فنی، تزریق، امواج شوک خارج بدنی، عمل جراحی خار پاشنه و جراحی درمان می شود. نوع درمان بستگی به میزان درد دارد.

 در صورتی که درد خفیف باشد، از روش هایی مانند کاهش وزن، ماساژ پا، گذاشتن یخ، استفاده از گرما، تمرینات کششی و یا مسکن استفاده می شود.

اگر درد کف پا نه چندان خفیف باشد و بیمار درد نسبتا متوسطی را تجربه نماید، می بایست، از فیزیوتراپی، تزریق داروهای بی حس کننده و ضد التهاب، آتل شبانه از جنس سخت و آتل غیر ثابت به هنگام راه رفتن استفاده شود.

زمانی که درد شدید باشد و یا درمان های انجام شده موثر نباشد، برای تشخیص علت درد کف پا، بیمار باید مجددا بررسی شود و در صورت لزوم جراحی شود تا درد کف پا به طور کامل درمان شود.

اسکن کف پا:

علت درد کف پا در اکثر موارد به دلیل پوشیدن کفش های نامناسب می باشد. استفاده از کفی طبی می تواند در رفع درد کف پا موثر باشد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی برای بررسی دقیق پا می توان آن را اسکن نمود. اسکن کف پا در واقع جزئیات دقیق تری از پا را به ما می دهد. اسکن کف پا می تواند ضمن دادن اطلاعات بسیار مهم، در ساخت کفی طبی مناسب برای پا نیز موثر باشد. برای اسکن پا از دو نوع اسکنر فشاری و یا اسکنر نوری استفاده می شود.

این کار معمولا در مراکز ارتوپدی فنی ( پروتز) انجام می شود. هزینه اسکن کف پا بستگی به موارد مختلفی دارد و کسانی که تمایل دارند تا اسکن پا را انجام دهند می توانند به یکی از مراکز اسکن کف پا در تهران مراجعه نمایند و از قیمت ها مطلع شوند.

 

ادونس کلینیک-علت درد کف پا-اسکن کف پا

دیگر دلایل تاثیر گذار علت درد کف پا

نقرس، پوکی استخوان،آرتروز،بالا رفتن سن، ساییدگی مفاصل  ( ممکن است مفاصل دچار مشکل شده باشد.)

 

بهبود روش زندگی:

با توجه به این که موارد مختلفی علت درد کف پا محسوب می شود و این درد می تواند بسیار آزار دهنده باشد، راه هایی برای پیشگیری از ابتلا به درد کف پا وجود دارد:

  • همواره وزن متعادلی داشته باشید و در صورت داشتن اضافه وزن، وزن خود را کاهش دهید.
    قطعا یکی از مهمترین موارد درد کف پا همین مورد است که وزن فرد بالا رفته است و عظلات پا بیش از توان خود وزن تحمل میکنند
  • کفش های مناسب و با پاشنه های متوسط بپوشید. کفش هایی که دارای پاشنه متوسط هستند قوس کف پا را به درستی حفظ می نمایند.
    از کفش های پاشنه نامناسب از جمله، پاشنه تخت و پاشنه های خیلی بلند استفاده نکنید.
  • از پیاده روی های طولانی مدت بر روی سطوح سخت بپرهیزید.
  • در صورت کهنه شدن کفش ورزشی، یک کفش ورزشی جدید تهیه کنید.
  • سعی کنید ورزش هایی را انتخاب نمایید که فشار کمتری بر بدن وارد می کنند.
    هنگام ورزش کردن به سلامت خود اهمیت دهید و از ورزش های پرخطر بپرهیزید.

 

علت درد کف پا و انگشتان

 

درد کف پا که در اصطلاح پزشکی Metatarsalgia نامیده می شود، شرایطی است که در اثر عواملی موجب ایجاد درد و التهاب در ناحیه کف پا می شود. فعالیت هایی همچون پیاده روی زیاد، دویدن یا پریدن می تواند شدت درد این ناحیه را بیشتر کند. هر چند درد کف پا، عمدتا به عنوان بیماری خاصی تلقی نمی شود و چندان جدی نیست، اما ممکن است در مواردی شدت یافته و شرایط را برای فرد بغرنج نماید.

دلایل بسیاری برای ایجاد درد در ناحیه کف پا وجود دارد که پیاده روی زیاد و دویدن های طولانی مدت، می تواند از آن جمله باشد. البته دلایل دیگری نیز برای ایجاد این ناهنجاری وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

 

علائم و علت درد کف پا و انگشتان

 

علت درد کف پا و انگشتان ( یا همان علائم metatarsalgia )می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس درد، تیر کشیدگی یا سوزش در ناحیه کف پا یا پاشنه پا. ممکن است این درد تا انگشتان پا نیز گسترش یابد.
  • ایجاد درد در کف پا به هنگام ایستادن، دویدن یا خم کردن پا. همچنین ممکن است این درد در زمان هایی که با پای برهنه بر روی سطوح سخت راه می روید، شدت بیشتری یابد.
  • احساس درد شدید در کف پا
  • ایجاد التهاب یا بی حسی در کف پا. این موارد ممکن است با سوزن شدن کف پا تا انگشتان پا همراه باشد.
  • احساس وجود سنگیریزه یا شن در کف پا به هنگام پوشیدن کفش

ادونس کلینیک- علت درد کف پا و انگشتان

 

عوامل و علت درد کف پا و انگشتان

 

در برخی موارد تنها یک دلیل موجب ایجاد درد در کف پا و انگشتان پا می شود؛ اما در بیشتر موارد چندین عامل مختلف در به وجود آوردن این درد دخیل هستند. مهمترین عوامل ایجاد درد در ناحیه کف پا، عبارتند از:

  • پیاده روی و دویدن های شدید باعث ایجاد و علت درد کف پا و انگشتان

 پیاده روی شدید یا طولانی مدت به خصوص برای افرادی که به این کار عادت ندارند ممکن است سبب ایجاد درد در چنین نواحی گردد. در دویدن های شدید و گاه طولانی مدت نیز، قسمت جلوی پا هنگام حرکت فرد، نیروی قابل توجهی را تحمل می کند. تحمل این نیروی بیش از حد، موجب ایجاد درد در کف پا و انگشتان می شود. البته پوشیدن کفش نا مناسب که تنگ یا گشاد باشد نیز از دلایل تشدید کننده این عامل هستند.

  • ناهنجاری در ساختار استخوان بندی پا، یک علت درد در کف پا و انگشتان

 به صورت طبیعی شکل و ساختار استخوان بندی پا فرم خاصی دارد که از یک قوس با انحنای مناسب در کف پا و بلندی متناسب انگشتان پا نسبت به یکدیگر و نسبت به طول استخوان کف پا؛ تشکیل شده است.  هر گونه تغییر در این ساختار استخوان بندی می تواند موجب بروز مشکلاتی برای فرد شود.

به عنوان مثال افرادی که قوسی با انحنای زیاد در کف پای خود دارند، فشار بیشتری را تحمل کرده و بیشتر در معرض ابتلا به درد0 کف پا هستند.  همچنین ناهنجاری در کوتاهی و بلندی انگشتان پا نیز موجب بروز درد می شود. به عنوان در صورتی که انگشت دوم پا از انگشت بزرگ پا، بلندتر باشد، موجب می شود فشار بیشتری نسبت به حالت طبیعی به سمت کف پا روانه شود و در نتیجه کف پا دچار درد می شود.  

  • ایجاد ناهنجاری در پا و به وجود آمدن درد در کف پا و انگشتان

 ساختار پا در بسیاری از افراد به صورت نرمال و طبیعی است اما به دلایلی ممکن است در ساختار پا ناهنجاری ایجاد شود. به عنوان مثال پوشیدن کفش های خیلی کوچک یا کفش های پاشنه بلند، به صورت طولانی مدت و مداوم می تواند موجب ایجاد ناهنجاری پا شود. در چنین شرایطی یک انگشتان پا به سمت عقب برگشته و برآمدگی های دردناکی در پایه انگشتان و به ویژه در پایه انگشت بزرگ ایجاد می شود.

به مرور زمان، ممکن است این درد از ناحیه انگشتان تا کف پا ادامه یابد. همچنین خانم هایی که کفش هایی با قسمت جلویی باریک می پوشند، بیشتر در معرض بروز این درد قرار دارند. علاوه بر این پوشیدن کفش های ورزشی که فاقد کفی و بالشتک مناسب هستند نیز می تواند در بروز این مشکل نقش بسزایی داشته باشند.

  • اضافه وزن، یک علت درد کف پا و انگشتان

 از آنجا که بیشتر وزن بدن هنگام حرکت به قسمت جلو پا منتقل می شود، داشتن اضافه وزن به معنای تحمل فشار بیشتر در ناحیه کف پا است. افرادی که چاق هستند و با مشکل اضافه وزن دارند دچار این مسئله هستند و این یک علت درد کف پا و انگشتان دست و پنجه نرم می کنند، می توانند با کاهش وزن، علائم این بیماری را کاهش داده و یا حتی از بین ببرند.

رشد غیر سرطانی بافت فیبری در اطراف یک عصب و ایجاد درد در کف پا و انگشتان

 رشد این بافت در اطراف عصب پا که در اصطلاح پزشکی نوروم مورتون نامیده می شود، معمولا در ناحیه خاصی اتفاق می افتد؛ می تواند موجب بروز درد در کف پا و انگشتان شود.

 

ادونس کلینیک- علت درد کف پا و انگشتان پا

 

چگونه آسیب دیدگی یک علت درد کف پا می شود؟

  • به وجود آمدن نیروی کششی و فشاری به قوس کف پا به صورت مکرر
  • به وجود آمدن دوره هایی از آسیب دیدگی در کف پا که پس از بهبود این ناحیه ممکن است در اثر آسیب واسطه های شیمیایی، التهابات به وجود آمده آزاد شده و درد در کف پا ایجاد شود.
  • بر خورداری از برخی اختلالات آناتومی مانند کف پای صاف که نیروی زیادی را به این ناحیه وارد می نمایند.

 

علت درد کف پا در ناحیه پاشنه

 

از جمله قسمت های شایع درد در کف پا پاشنه می باشد. درد زیر پاشنه معمولا به علت التهاب در محل اتصال فاشیای پلانتار در کف پا به زیر استخوان پاشنه ایجاد می شود .همچنین درد در ناحیه پاشنه پا مشکل شایعی است که معمولا به علت التهاب تاندون آشیل و یا بورسیت به وجود می آید. بورسیت به معنای ملتهب شدن کیسه ای است که حاوی کمی مایع است و بین تاندون و استخوان قرار می گیرد.

 

علت درد کف پا در ناحیه انگشت شست

 

درد شست پا هم نیز می تواند یکی از علت های ابتلا به درد در ناحیه کف پا باشد. از جمله بیماری های این ناحیه هالوکس ریجیدوس است که موجب درد و محدودیت حرکتی در مفصل شست پا و سپس کف پا می گردد .در این بیماری شست پا به یک سمت منحرف شده و سپس یک بر جستگی در کنار آن ایجاد می شود.  این عارضه ممکن است به همراه درد در کنار شست پا باشد .

 

دیگر موارد علت درد کف پا

بجز مطالب گفته شده ، این موارد نیز در به وجود آمدن علت درد کف پا دخیل هستند:

  • درد در ناحیه پنجه پا به دلایل مختلف
  • بیماری هایی همچون آرتروز، نقرس و استئوآرتریت
  • دوران بارداری به خصوص اگر مادر باردار دچار اضافه وزن گردد
  • وجود استخوان ناویکولر فرعی در ناحیه کف پا و التهاب آن
  • بر خوردار بودن از فشار خون و تراکم مایعات در کف پا
  • انواع مختلف شکستگی ها، پیچ خوردگی ها و عفونت های کف پا
  • ابتلا به بیماری پارکینسون که ممکن است کنترل عضلات را سخت کند.
  • ابتلا به پوکی استخوان و به دنبال آن از بین رفتن استخوان های کف پا

 

 ادونس کلینیک در زمینه مراقبت و درمان بدشکلی های پا فعالیت می کند. در واقع مرکز تخصصی ارتوز و پروتز دکتر بهنام سلیمانی به کمک بیمارانی آمده است که دچار درد کف پا و مشکلاتی از این قبیل هستند. این کلینیک با خدماتی که در حوزه ارتوز ، پروتز و اسکن پا ارائه می دهد، کمک شایانی به درمان بیماران و بهبودی آن ها کرده است.