سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کابل برق

افراد بسیاری با خرید سیم و کابل سر و کار دارند. بسیاری از صنایع، ساختمان‌ها و کارگاه‌‌ها و کارخانه‌ها به این نوع وسایل نیاز دارند. در برخی موارد مدیران مجموعه‌ها افراد حرفه‌ای در زمینه سیم‌کشی و برق استخدام می‌کنند و خرید را به آن‌ها می‌سپارند. اما در بسیاری از مواقع لازم است خود شخص برای خرید سیم و کابل اقدام کند. در این مقاله راهنمایی برای خرید کابل و سیم ارائه داده‌ایم.

 

خرید سیم و کابل مناسب و کاربرد آن‌ها

 

سیم‌ها و کابل‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و هر یک از انواع آن‌ها کاربرد خاص خود را دارند. به همین شناخت مدل‌های مختلف سیم و کابل ضروری است. با این کار می‌توانید سیمی را انتخاب کنید که می‌تواند نیاز شما را برآورده کند. در این قسمت از مقاله انواع سیم و کابل را نام برده و کاربرد هر یک را توضیح داده‌ایم.

 

انواع مختلف سیم‌ها و کاربرد آن‌ها

 

حتی جزئی‌ترین ابزارهای الکتریکی نیز به سیم نیاز دارند. به همین دلیل آن‌ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. خرید سیم و کابل نیاز به شناسایی انواع آن‌ها دارد. در ادامه سیم‌های مختلف را معرفی کرده‌ایم.

 

سیم مفتول

این سیم تنها از یک رشته هادی جریان و عایقی از جنس پی‌وی‌سی تشکیل شده است. سیم مفتول را سیم خشک نیز می‌نامند‌. این نوع سیم قابلیت فرم دهی بالایی دارد و به همین دلیل از آن در تابلو‌های برق استفاده می‌شود.

سیم افشان

سیم افشان از چند رشته هادی مسی به هم پیچیده و عایق پلاستیکی تشکیل شده است. سیم‌های افشان به دلیل نرمی و انعطاف پذیری بالایی که دارند در سیم کشی ساختمان‌ها به کار می روند‌. توضیحات بیشتر در مورد این نوع سیم را می‌توانید در مقاله‌ای با همین عنوان در سایت مطالعه کنید.

سیم‌های نیمه افشان

سیم‌های نیمه افشان از چند رشته هادی به هم تنیده شده تشکیل می‌شوند. مهم‌ترین تفاوت این نوع سیم با سیم افشا معمولی در قطر آن‌هاست. در واقع زمانی که قطر سیم افشان زیاد است و برای کاربرد مورد نظر مناسب نیست، از سیم نیمه افشان استفاده می‌شود. این سیم ضخامت کم‌تری دارد. تنوع محصول برای در خرید سیم و کابل به شما در پیدا کردن محصولی متناسب با کاربرد مورد نظرتان کمک می‌کند.

سیم نایلون

سیم نایلون از دو سیم نازک به هم چسبیده تشکیل شده است‌. سیم نایلون را سیم سفید دولا نیز می‌نامند‌. کاربرد سیم نایلون در سیم کشی ساختمان‌ها و لوستر‌ها است.

خرید سیم و کابل

انواع مخت  لف کابل‌ها و کاربرد آن‌ها

 

از کابل‌ها برای انتقال جریان برق استفاده می‌شود. تفاوت کاربرد نکته‌ای است که باید در خرید سیم و کابل به آن توجه داشته باشید. تقسیم بندی آن‌ها بر اساس سطح ولتاژی که انتقال می‌دهند، انجام می‌شود.

کابل فشار ضعیف

این نوع کابل برای انتقال جریان برق در ولتاژ‌های پایین (تا 1000 ولت) به کار می‌رود. کابل فشار ضعیف بیشتر در کابل کشی منازل مسکونی با تعداد واحد محدود و مغازه‌ها استفاده می‌شود. جریان برق مورد نیاز در این گونه ساختمان‌ها زیاد نیست.

کابل فشار متوسط

برای انتقال جریان برق بین 1 تا 33 کیلو ولت از کابل فشار متوسط استفاده می‌شود. برای مثال در فواصل بین پست‌های توزیع برق درون شهری کابل‌های فشار متوسط به کار می‌روند. همچنین در برخی از ساختمان‌هایی که به جریان برق بیشتری نیاز دارند، از این نوع کابل‌ها استفاده می‌شود.

کابل فشار قوی

کابل‌های فشار قوی برای انتقال جریان برق بالا ( تا 230 کیلو ولت) کاربرد دارد. از کابل‌های فشار قوی برای انتقال الکتریسیته در فواصل طولانی استفاده می‌شود. احتمالا این نوع کابل را به دفعات در جاده‌های بین شهری مشاهده کرده‌اید.

کابل فوق فشار قوی

این کابل برای انتقال جریان‌های برق قوی‌تر از 230 ولت کارایی دارد. این نوع کابل از لحاظ تحمل جریان، قوی‌ترین نوع کابل است‌. این کابل در صنایع بسیار قدرتمند استفاده می‌شود و معمولا کاربرد عمومی ندارد.

 

مقایسه انواع سیم و کابل از لحاظ قیمت

 

قیمت: یکی از عوامل موثر بر خرید سیم و کابل قیمت است. افزایش قیمت جهانی فلزاتی چون مس و آلومینیوم باعث افزایش قیمت سیم و کابل می‌شود. سیم‌ها نسبت به کابل‌ها هزینه کم‌تری دارند. به طور کلی قیمت نمی‌تواند یک عامل تعیین کننده در قیمت سیم و کابل باشد. شما باید پیش از هر چیز به کاربرد مورد نظر خود توجه کنید و سپس در مورد مرغوبیت سیم‌ تصمیم‌گیری کنید.

البته برای اینکه خرید سیم و کابل را با قیمت بالا انجام ندهید، بهتر است پیش از اقدام برای خرید از چند فروشگاه قیمت محصول مورد نظر خود را بپرسید. به یاد داشته باشید که هنگام پرسش به مدل و برند محصول توجه داشته باشید. همیشه خرید از یک فروشگاه معتبر به شما کمک می‌کند که محصولات را با بهترین قیمت خریداری کنید.

خرید سیم و کابل

مرغوب‌ترین سیم‌ها و کابل‌های موجود در بازار

برای خرید محصول مناسب قبل از هر چیز باید معیار‌های خوب و بد بودن آن‌‌ها را بشناسیم. سپس بر اساس هدفی که داریم خرید سیم و کابل را از فروشگاه‌های معتبر و مجاز انجام دهیم. بهتر است قبل از خرید سیم و کابل هدف خود و مشخصاتی از سیم و کابل مورد نیاز خود را مشخص کنید. سپس برای خرید یک فروشگاه معتبر انتخاب کنید. برخی از سیم و کابل‌های موجود در بازار که تولید برند یا کارخانه‌ی مشهور و معتبری نیستند، کیفیت بالایی ندارند. خرید این سیم و کابل‌ها می‌تواند خطرناک باشد. برند‌های خوب و معتبر داخلی و خارجی زیادی این محصولات را تولید می‌کنند. بنابراین در خرید سیم و کابل حتما به اصالت و اعتبار برند توجه کنید. به طور کلی خرید از یک فروشگاه معتبر، شما را از پرداخت بهترین قیمت و کیفیت محصول مطمئن می‌کند.

ویژگی‌های سیم و کابل مرغوب

برخی از شاخص‌های موثر در انتخاب محصولات مرغوب را در ادامه بیان می‌کنیم.

  • شرایط نصب: شرایط محیط نصب، در خرید سیم و کابل بسیار موثر است. پیش از خرید باید تعیین کنید که سیم یا کابل مورد نظر در هوا استفاده می‌شود یا زمینی است. یا به عنوان مثال دیگر باید تعیین کنید که حداقل و حداکثر دمای محیط نصب چقدر خواهد بود.
  • طول و ضخامت کابل و سیم: ضخامت سیم و کابل بر میزان جریانی که سیم و کابل از خود عبور می‌دهند تاثیرگذار است. از طرفی طول سیم و کابل نیز بر قیمت آن‌ها تاثیر می‌گذارد.
  • نوع عایق: جنس عایق عامل بسیار مهم دیگری در مرغوبیت سیم و کابل محسوب می‌شود.
  • نوع رسانا: رساناهای به کار رفته در سیم و کابل معمولا از جنس مس، آهن و آلومینیوم هستند. هر کدام از این رسانا‌ها برای کاربرد‌های خاص خود مناسب هستند.

تاثیر کابل‌های مجاور، ساختار کابل نیز دیگر عوامل موثر بر خرید سیم و کابل هستند‌.

ابعاد و اندازه‌های مختلف سیم و کابل

اندازه‌ی سیم و کابل نشان دهنده‌ی میزان جریان الکتریسیته‌ای است که می‌تواند به راحتی از آن‌ها عبور کند. خرید سیم و کابل در سایز مناسب را باید با توجه به کارکرد و شرایط استفاده از آن‌ها انجام بدهیم. سایز مناسب کابل برق برای مدار‌های روشنایی داخلی معمولا بین 1 تا 5/1 میلی‌متر است‌. برای پریز‌های برق از کابل دوقلوی 5/2  میلی‌متری استفاده می‌شود.

وسایلی که به جریان برق بیشتری احتیاج دارند، مثل شارژر‌های اتومبیل برقی و اجاق گاز‌های بزرگ، به سیم‌هایی با قطر بیشتری نیاز دارند. هم‌چنین در مواردی که مسافت انتقال جریان برق زیاد است، استفاده از کابل‌ها با قطر زیاد ضروری است. اگر قطر سیم و کابل وسایل مختلف به اندازه‌ی کافی نباشد، دمای کابل افزایش می‌یابد و خطر آتش سوزی ایجاد خواهد شد.

حتما برای خرید سیم و کابل در اندازه‌ی مناسب با فروشنده مشورت کنید. در صورتی که از کابل با قطر نامناسب استفاده کنید افت آمپر و به دنبال آن کاهش توان الکتریکی وسایل برقی به وجود می‌آید. این موضوع علاوه بر خسارات مالی، خطرات جانی نیز در پی خواهد داشت.

سیم و کابل پرتو الکتریک، تولید و پخش انواع سیم و کابل در تمامی سایز ها.